DVD: Flikken Maastricht - seizoen 2

Lars (detulp050)
In 2007 besloot de TROS een Belgisch succesnummer over te hevelen naar de Nederlandse buis. De serie, Flikken was in België al een groot succes, en de TROS achtte de tijd rijp om er een Nederlandse variant van te maken. Al na een paar afleveringen bleek dat de TROS met Flikken Maastricht een Nederlandse televisietopper in handen had; meer dan een miljoen kijkers keken elke aflevering naar de fictieve avonturen van het Maastrichtse politiekorps, met hoofdrollen van Victor Reinier en Angela Schijf. Door het kijkcijfersucces bestelde de TROS bij Eyeworks een tweede seizoen en uitgever CV Publishing besloot ook deze serie uit te brengen op dvd.

Na de spannende afsluiter van het eerste seizoen, pakt de tweede serie de draad gewoon weer op. Wolfs ligt in een coma na de schietpartij in het gangenstelsel en de rijksrecherche doet onderzoek naar de rol van Eva in de tijdens die gebeurtenissen. Gelukkig blijkt de schade bij Wolfs wel mee te vallen en is hij al in de eerste aflevering weer op de been. Maar wat hij niet direct door heeft, is dat de crimineel uit de laatste aflevering van het eerste seizoen, in de kamer naast hem in het ziekenhuis ligt. Die wil natuurlijk ten koste van alles ontsnappen uit de handen van Wolfs en Eva. De eerste aflevering biedt een mooie afsluiting van wat er in het voorgaande seizoen is voorgevallen. Daardoor ontstaat de kans om een geheel nieuwe verhaallijn op te starten, met in de hoofdrol het vriendje van Eva, Frank (Romijn Conen). Zijn goedlopende restaurant is een beetje uit zijn jasje gegroeid en wanneer René de mogelijkheid ziet om het naastgelegen pand te kopen, zoekt hij hulp. Hulp bij de verkeerde mensen, want die willen meer van hem dan een beetje rente en aflossing. Na een lastig broertje heeft ze nu een lastig vriendje te pakken om weer een seizoen mee te vullen. Daarnaast weet Wolfs nog steeds niet wie hem nou heeft neergeschoten in het gangenstelsel, terwijl dit al wel in een rapport staat van de officier van justitie. Wolfs en Eva hebben het er maar druk mee en dat is niet handig, want Maastricht blijkt wederom een broeinest vol tasjesdieven, moordenaars, afpersers en ontvoerders te zijn.

Als je als stad je naam verbindt aan een serie, dan kun je een hoop mooie toeristische plaatjes laten zien. Nu maar hopen dat de mensen ook het verschil zien tussen fictie en feit, want voor een kleine stad heeft Maastricht wel een hoop criminele ellende in huis. Gelukkig beschikt het lokale korps over een stelletje effectieve agenten, die in vlot tempo de badguys achter tralies zetten en de stad beetje bij beetje veiliger maken. Het centrale duo, Floris Wolfs (Victor Reinier) en Eva van Dongen (Angela Schijf), past amper in het Zuid-Limburgse, maar speelt -in tegenstelling tot het eerste seizoen- met een stuk meer onderlinge chemie. De nieuwe centrale verhaallijn is intrigerend en wordt rustig opgebouwd, is soms wat slepend, maar zeker aan het eind van de serie van toevoegende waarde. Jammer genoeg lijkt het wel alsof de serie drastisch is ingekort; veelbelovende verhaallijnen worden snel afgehandeld en er zitten wat gaten in het plot. Het werpt geen smet op het totaalplaatje, maar het is wel wat teleurstellend.

De release van het tweede seizoen bestaat uit een digipack met drie dvd's, met daarop alle tien afleveringen. In de digipack staat van elke aflevering een uitgebreide omschrijving. Helaas bevat de release geen extra materiaal, waardoor het geheel een beetje kaal is. Omdat de afleveringen van Flikken Maastricht ook terug te zien zijn op Uitzending Gemist, moet je wel erg fan van de serie zijn om hem aan te schaffen, al is de kwaliteit op dvd natuurlijk een stuk beter. De adviesprijs van 19,99 euro valt mee; de serie zal waarschijnlijk met name in Maastricht gretig aftrek vinden.

Label: CV Publishing Releasedatum: begin 2009Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: n.v.t.