CD: Live - Live At The Paradiso - Amsterdam

Joost Melis (Pink_Floyd)
De succesband Live uit de jaren '90 heeft nog nooit een live-cd uitgebracht volgens de platenmaatschappij. Nu bevat Radiant Sea: A Collection of Bootleg Rarities and Two New Songs een aardige hoeveelheid live-materiaal maar valt blijkbaar niet helemaal onder de noemer live-album. Des te mooier is het dan dat Live dit eerste live-gebeuren in de Amsterdamse poptempel Paradiso heeft opgenomen. 30 juni en 1 juli waren de dagen waarop de Amerikaanse rockband de planken van Paradiso betrad. Zonder overdubbing en studiomanipulatie (behalve mixen) heeft Live de registratie in elkaar gezet en Live At The Paradiso - Amsterdam is daar het resultaat van.

De status en populariteit van Live zit in een dalende lijn de afgelopen jaren. In de Verenigde Staten is dat aan de verkoopcijfers goed te merken (al was 'Overcome' dé 9/11-hit) en ook in Europa speelt de band niet meer voor tienduizenden mensen tegelijk. Toch blijft Nederland warm lopen voor de band en vice versa. Het zijn geen Ahoy's of HMH's vol, maar twee maal Paradiso is ook mooi. De tot de nok toe gevulde poptempel werd ontvangen met de opener 'Simple Creed' van het laatste studio-album V. Al bij de tweede track merk je dat niet heel de setlist is verwerkt op de live-uitgave aangezien 'Waitress' niet voorkomt op de schijf. Toch is de release een prima weergave van de optredens en laat vele klassiekers aan bod komen. 'Operation Spirit', 'I Alone', 'The Dolphins Cry', 'Overcome' en 'Lakini's Juice' zijn een steekproef uit de hitgeschiedenis van de groep en worden hier allemaal voorgeschoteld aan de luisteraar.

Naast de tracks uit de live-registratie bevat de plaat ook nog twee nieuwe studiotracks, 'Forever' en 'Purifier'. Op zich een vreemde keuze om studiomateriaal op Live in Paradiso te plaatsen, terwijl tracks als 'Waitress', 'Run To The Water' en 'They Stood Up For Love' niet opgenomen worden in de verzameling. Desalniettemin is deze release een leuke toevoeging voor de Live-fans, zeker als je één van de concerten (of allebei misschien) hebt bezocht. Het geluid van de band is zoals bijna altijd vrij solide en zuiver en de opnames zijn helder en goed gebalanceerd. Eindelijk een degelijke live-registratie van Live voor de liefhebber.

Label: Sony BMG Datum: November 2008 Waardering: