Theater: Lebbis - Hoe Laat Begint Het Schieten?

Martijn (PartyAnimal87)
Hans Sibbel, beter bekend als Lebbis, heeft zijn verbale geweer geladen voor zijn zesde solo-voorstelling Hoe laat begint het schieten?. Dit seizoen trekt hij de Nederlandse theater langs om "het volk de waarheid te vertellen", en geeft hij antwoord op vragen als "Wat hebben Geert Wilders en het broeikaseffect met elkaar te maken?" en "Waarom hebben pornosites geen helpdesk?".

Lebbis maakt zich ook in dit programma weer druk om grote en kleine dingen om hem heen. Het aanvragen van een DigiD, de overcommercialisering van het voetbal en mensen die brood voeren aan de eendjes zijn enkele van de onderwerpen waar hij zich over opwindt. Natuurlijk komen ook grote actuele thema's voorbij, zoals de kredietcrisis en het broeikaseffect. Hilarisch is zijn tirade over de "untermenschen van de maatschappij", beveiligers. Zo verteld hij over zijn ervaring met een beveiliger in opleiding bij de Kruidvat. Ook zijn relaas over een aantal verzekeringsmaatschappijen is zo sterk dat je de leuning van je stoel vast moet houden om er niet af te vallen. Zijn driftbuien zijn zoals altijd weer het hoogtepunt van de voorstelling.

Een show van Lebbis vreet een hoop energie, want zijn tempo ligt nogal hoog. Dat hij daarom halverwege een liedje speelt, is een welkom rustpuntje in de show. Zichzelf begeleidend op zijn gitaar is het even stoom afblazen. Zijn zang is ten opzichte van zijn eerdere shows verbeterd, al zal hij 'Idols' of 'So You Wanna Be A Popstar' er niet mee winnen. Maar Sibbel kennende is dat allesbehalve zijn ambitie. Zijn gitaar is ook meteen vrijwel de complete opvulling van het podium. Daarnaast staat er nog een krukje waar de gitaar op leunt, en in de hoek drie reuzemessen. Wat daar de functie van is, is uw reviewer niet duidelijk geworden.

Voor wie de eerdere shows van Lebbis gezien heeft, zal Hoe laat begint het schieten? weinig vernieuwend zijn. Het is weer een typische Lebbis-show waarin vrouwen, christenen en de maatschappij de rode draad vormen. Het is niet zijn beste show, maar alsnog van een dermate hoog niveau dat het meer dan vermakelijk is. Hij weet met zijn tirades het publiek een spiegel voor te houden, waarin iedereen zichzelf herkend. Als hij na anderhalf uur zijn geweer heeft leeggeschoten kun je maar tot één conclusie komen: alles wat hij op je afgevuurd heeft is de waarheid! Tijd dus om uit te zoeken hoe laat het schieten bij een theater in de buurt begint...

Theater: Stadstheater Harderwijk Gezien op: 3 december 2008