CD/DVD: Justice - A Cross The Universe

Joost Melis (Pink_Floyd)
Justice live is een slagveld, Justice live is chaos, Justice live is een adrenalinekick, Justice live is snoeihard, Justice live is freaky, Justice live is nu te horen en te zien op Justice - A Cross The Universe.

Mensen die het hakwerk van het Franse duo afgelopen jaren op de festivals of in de zalen hebben gezien zullen het beamen. Justice komt als een tsunami over je heen rollen en laat je gedesoriënteerd achter na de set. Badend in het zweet, helemaal uit je plaat en tjokvol adrenaline. Waar de band op het studio-album nog enigszins gereserveerd kan klinken, laten ze daar live helemaal niks van over. Shows moeten pompend hard afgevuurd worden op het publiek; beats, distortion en bass moeten voluit, evenals de felle lichten die bezwerend werken. Dit gevoel probeert deze uitgave in light-vorm op te wekken, want zo ruig als tijdens een show krijg je het in je huiskamer niet. Toch laat deze plaat nog een verpletterende indruk achter. Vanaf de opener 'Genesis' gaat het voluit en trekken de heren je met 'Phantom', 'D.A.N.C.E.' en 'DVNO' volledig naar binnen. Als je buren hebt, waarschuw ze vast even. Een beetje ingekakt voor een feestje op zaterdagavond, schuif deze cd in je stereo en binnen één minuut zit je vol energie en sta je te stuiteren.

Niet alleen de cd is imposant, geil, hard, dampend, pompend, noisy en venijnig, de bijgeleverde dvd is een (vreemd) toetje. Xavier en Gaspard zijn vaag, het publiek is freaky, dronken, geil of stoned, het geluid is hard en dat is allemaal gefilmd tijdens de Amerikaanse tour afgelopen maart en april door Romain Gavras en So Me. Het levert een film op van een uur waarin Justice zich misdraagt, fans uit hun dak gaan, politie komt opdraven, wapens in overvloed worden gekocht, vrouwen gaan sletten en ook nog wat beukende muziek voorbij komt.

Justice rocks en een liveversie van hun shows in goede kwaliteit was iets waar velen op zaten te wachten. Je zal niet teleurgesteld zijn met dit electrogeweld!

Label: Ed Banger Datum: November 2008 Waardering: