DVD: The Year of The Yao

Joost Melis (Pink_Floyd)
De Olympische Spelen waren de aanleiding om deze boomlange man opnieuw in de schijnwerpers te brengen. Als nationale trots en vaandeldrager van gastland China liep hij voorop in de stoet, boven iedereen uit torenend. Zijn naam is Yao Ming en is al vanaf eind vorige eeuw een icoon in basketbalminnend China (en dat zijn een hoop mensen bij elkaar).

Zijn kwaliteiten werden niet alleen in China geprezen, maar ook de beste basketbalcompetitie ter wereld, de NBA in de VS, kreeg oog voor zijn talent. In 2002 kregen de Houston Rockets de eerste keus in de jaarlijkse Draft, waarbij teams op volgorde uit de beste nieuwe aanwas spelers kiezen. Veelal wordt die beruchte 'first pick' gebruikt om een top collegester uit de VS zelf aan te trekken, maar de Rockets namen de gok en kozen voor de in de VS nog onbekende center Yao Ming van de Shanghai Sharks. Met een lengte van 2,29 meter misschien eindelijk een waardige opponent voor Shaquille O'Neal die in die jaren de centerpositie domineerde.

De dvd belicht zijn oversteek vanaf Yao's thuisland China naar de Amerikaanse basketbalgekte en alles wat daarbij hoort. Een jonge tolk die voor hem geregeld werd was zijn grootste aanknopingspunt naar de Amerikaanse cultuur. Stap voor stap zie je hoe de reus went aan het snelle spel van de NBA, de individuele benadrukking van kwaliteiten en de agressievere manier van basketballen. Samen met zijn tolk wordt Yao door het doolhof van veranderingen geleid om na een redelijk slechte sportieve start te groeien in zijn spel. Zijn opkomst tot waardig tegenspeler van O'Neal, de selectie in het NBA All Star team en de successen met de Houston Rockets in zijn eerste jaar komen aan bod. Ming blijkt zijn uiterlijk als lange slungel al snel te ontstijgen en het is innemend om hem te zien wennen aan de gang van zaken in een nieuw land waar andere regels gelden. Ondanks dat de documentaire in 2004 al is uitgekomen, blijft het een interessant verhaal. Alleen mis je nu wel de vervolgperiode van zijn groei over de jaren en het gevoel dat je nu niet het hele verhaal te weten krijgt is een kleine smet op deze late uitgave.

Label: ABC Releasedatum: November 2008Kijkwijzer:
Waardering Film: Waardering extra's: n.v.t.