DVD: The Darjeeling Limited

Jelle Schot (JelleS)
Wes Anderson is een eigenzinnige regisseur die eigenaardige films maakt. Zijn oeuvre (The Royal Tenenbaums, Rushmore) bestaat uit vijf komedies, al is volgens velen de definitie 'komisch' niet op zijn werk toepasbaar. Ook zijn nieuwste film, The Darjeeling Limited, is weer alles behalve lachen, gieren, brullen. Maar voor iedereen die van wat meer subtiele grappen en bizarre (maar levensechte) personages houdt, zijn de films van Anderson het summum van de hedendaagse indiekomedie.

Anderson herhaalt in The Darjeeling Limited al zijn bekende trucjes, zowel technisch als narratief. Het gaat wederom over een disfunctionele, uit elkaar gegroeide familie. Ditmaal staan de gebroeders Whitman (Owen Wilson, Adrien Brody en Jason Schwartzman) centraal. Het trio onderneemt een spirituele reis per trein (de Darjeeling Limited) door India. Het waarom en waarheen blijft lange tijd onduidelijk, maar al snel komen de irritaties en problemen uit het verleden tussen de broers naar boven.

Zoals altijd is het niet het doel van de reis waar het om gaat, maar de weg ernaar toe. Dat mag behoorlijk cliché klinken, en dat is het ook. De plot van The Darjeeling Limited is niet al te uitzonderlijk, de ontwikkelingen tussen de broers voorspelbaar. Maar alles aan de film lijkt te kloppen, van de sterke cinematografie die de prachtige kleuren van India perfect weet weer te geven, tot de talloze vreemde personages die Anderson's wereld bevolken. De film duurt maar 90 minuten, maar toch voelt het alsof je daadwerkelijk samen met de broers de gehele 'spirituele' reis onderneemt.

De slimme dialogen en fijnzinnige, terugkerende grappen houden de film licht. De rijkheid aan details en met name de sfeer (het kleurgebruik, de soundtrack!) maken The Darjeeling Limited één van de leukste en bijzonderste films van het jaar.

Op de dvd staat ook de korte film Hotel Chevalier, die als een proloog voor The Darjeeling Limited gekeken dient te worden. Als aanvulling op de hoofdfilm is het zeker geen noodzakelijkheid, maar het is een intrigerend filmpje met een leuke, verrassende rol van Natalie Portman. De (soort van) 'making of' is eveneens een aangename bonus. Waar je misschien een saaie registratie van wat opnames verwacht, gaat deze featurette dieper in op een aantal van de rijke details in de trein. De film is ten eerste daadwerkelijk opgenomen in een rijdende trein, wat je gerust een uitzonderlijke prestatie mag noemen. Maar als je dan de door lokale, Indiase kunstenaars beschilderde panelen of de ingenieuze technieken in de trein ziet, dan zit er niets anders op dan een zeer diepe buiging te maken voor iedereen die aan dit kleine cinematische wonder heeft meegewerkt.

Label: A-Film Releasedatum: 26 november 2008 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: