Boek: Donna Milner - Vanuit de verte

Maartje (loveislikeakiss)
Vijfendertig jaar nadat Natalie is vertrokken van haar ouderlijk huis, om nooit meer om te kijken, moet ze terug. Haar broer Boyer belt haar op, hun moeder ligt op sterven. Ooit lang geleden hadden Natalie en haar broer een hele hechte band door een gedeelde liefde voor boeken. Toen Natalie zes was wilde ze niet s liever als later met haar broer trouwen. Nu zijn ze van elkaar vervreemd, Natalie heeft eigenlijk al 35 jaar geen contact meer met haar familie.

Toen ze vijftien was, kwam River Jordan de grens over naar Canada. Hij ging werken op de boerderij van Natalie’s ouders om zo onder de dienstplicht uit te komen. Door zijn zachtaardige en prettige persoonlijkheid steelt hij het hart van iedereen in het gezin, maar niemand wist wat de gevolgen daarvan zouden zijn. Hierdoor heeft Natalie een zware puberteit gehad. Alles wat er toen is gebeurd draagt ze met als last met zich mee, tot de dag dat zij weer naar huis terugkeert. Haar gevoelens, haar gedachten, alles komt terug in dit boek. Zo ook haar conclusies als ze eenmaal weer terug thuis is.

Vanuit de verte is het debuut van Donna Milner in de boekenwereld en wat een ongelofelijk debuut zeg. Ze heeft het voor elkaar gekregen om een geweldige klassieke roman te schrijven. Het boek is een redelijke pageturner, je blijft het lekker vlot doorlezen zonder verveeld te raken. Als het moet, leg je het boek makkelijk naast je neer om het even makkelijk weer op te pakken, dit mede omdat alles is geschreven in redelijk korte hoofdstukjes. Het boek is rustgevend en zeer prettig geschreven. Het is bijna geschreven als gedachten of herinneringen in je hoofd, alles komt daardoor goudeerlijk over.

Het boek is geheel in de ik-persoon geschreven. Het grootste deel van het verhaal wordt deze ik-persoon door Natalie ingenomen, later worden er in een paar hoofdstukken uitstapjes gemaakt naar de gedachten van haar moeder Nettie. Natalie’s verhaal gaat over haar jeugd, gedurende haar busreis kom je er langzaam achter wat er allemaal is gebeurd, en waarom ze daar weg is gegaan.

Natalie is een sterke vrouw met relatie problemen. Ze is journaliste van beroep. Alhoewel het boek hier erg nonchalant over doet, blijkt later maar weer dat alles een oorzaak heeft. Dat is dan eigenlijk ook de reden dat de eerste 100 pagina’s van het boek vlot doorlezen zonder speciale aandachtspunten. Daarna word je pas nieuwsgierig, moet je meer weten, ga je theorieën in je hoofd maken en probeer je het einde te raden. Het boek eindigt op een manier die veel rust en vrede met zich mee brengen. Heerlijk ontspannend.

Donna Milner had van oorsprong nooit het beroep schrijver in gedachte, maar ze werkte in de makelaardij. Op het moment is ze fulltime schrijfster en haar tweede roman komt er al weer aan. Dit debuut is dan ook als een wervelwind de wereld over gegaan en vele mensen kunnen nauwelijks geloven dat ze nog nooit eerder een boek had geschreven. Opvallend is wel dat het boek in het Engels After River heet, wat de naam van de vreemdeling al bekend maakt.

Vanuit de verte is zeker het lezen waard voor iedere romanliefhebber

Uitgever: Uitgeverij De Kern ISBN: 978 90 325 1103 6 Pagina's: 332