Boek: Vervoorn / Van der Meijden - Liefdesles

Chantal (rocha01)
We hebben de verhalen allemaal wel eens langs zien komen in programma's als Opgelicht. Door liefde verblind, gepamperd door de ideale man (zo lijkt het althans), beland je in een web van leugens en oplichting. Het overkwam Renée Vervoorn, schrijfster van het boek Liefdesles. Samen met Hermelijn van der Meijden schreef zij dit boek, deels gebaseerd op haar eigen ervaringen. Het resultaat is een indrukwekkende roman over liefde en verdriet.

Opgelicht
Leslie is een succesvol fotomodel. Ze is hét gezicht van Elite en prijkt op vele bekende posters in de diverse wereldsteden. Voor haar werk reist ze de wereld over. In de liefde lijkt Leslie's leven echter verre van ideaal. Na een heftige relatie met Glenn, vooral getekend door geweld, ontmoet ze Laurens. Hij lijkt de ideale man te zijn: knap, voorkomend, goed bedeeld en succesvol zakenman. Liefdevol probeert hij haar te veroveren. Al snel zijn de twee onafscheidelijk en opeens verrast Laurens Leslie met een huwelijksaanzoek. Hier gaat zij, vrij onverwacht, op in. Helaas lijkt als bij donderslag aan een heldere hemel haar aanstaande man te veranderen. Tijdens de voorbereidingen voor haar huwelijk ziet zij een andere kant van Laurens en begint ze toch te twijfelen aan haar voorgenomen huwelijk.

Deze twijfels nemen ná het ja-woord alleen maar meer toe. Wanneer er dan ook nog een zwangerschap bij komt, verandert Laurens totaal. Niets van wat hij vertelt lijkt te kloppen. De vele huizen die hij zegt te hebben, blijken allemaal luchtkastelen te zijn. Zelfs zijn baan is er eentje die alleen in Laurens' hoofd bestaat. Langzaam maar zeker dringt het tot Leslie door dat zij in een web van leugens is beland, en niet alleen zij. Laurens heeft haar hele familie erin meegetrokken. Hoe Leslie hier uit moet komen, zonder haar eigenwaarde te verliezen, is de grote vraag.

Duo-schrijven
Het blijft altijd lastig om met meer dan één persoon een boek te schrijven. Het wordt ook niet vaak gedaan. Vervoorn en Van der Meijden zijn er in geslaagd om, ondanks dat zij twee verschillende persoonlijkheden zijn, één verhaal te schrijven. In de hele stijl is absoluut niets terug te vinden van verschillende stijlen. Ze hebben het tot één monogaam geheel weten te smeden. Dit is een knap staaltje werk, dat zeker complimenten verdiend.

Het verhaal op zich is indrukwekkend, zeker als je op de achtergrond het feit erbij houdt dat delen ervan daadwerkelijk in het leven van Renée Vervoorn hebben afgespeeld. Op mooie wijze heeft zij haar eigen ervaringen weten te verwerken in een fictie verhaal, met non-fictieve elementen. De schrijfstijl is vlot en maakt het lezen aangenaam. Wanneer je eenmaal aan het boek begonnen bent, zit je vrijwel gelijk in het verhaal. Dit komt vooral doordat het begin eigenlijk meteen een situatie is die verderop in het verhaal pas weer opnieuw wordt bereikt. Na deze inleiding stap je als lezer even terug in de tijd en gaat weer opnieuw op weg naar de gebeurtenis uit de inleiding. Door de keuze voor dit begin hebben de auteurs de lezers meteen vast.

Liefdesles is een mooie roman geworden, die zeker ook door de non-fictieve elementen bij bepaalde mensen herinneringen op zal roepen. Voor alle andere lezers is het vooral een goed boek, en wellicht ook een waarschuwing dat liefde niet altijd is wat het lijkt. Vervoorn en Van der Meijden mogen in de toekomst vaker samenwerken, als dat dit soort boeken tot resultaat heeft.

Uitgever: Truth & Dare ISBN: 9789049998790 Pagina's: 224