CD: Menahan Street Band : Make the road by walking

Patrick (maduropa)
De Menahan Street Band is vernoemd naar de straat van de studio, een slaapkamer in Brooklyn. Het project staat onder supervisie van Thomas Brenneck. In totaal bestaat de groep uit elf artiesten, afkomstig uit vier verschillende bands. Deze samenwerking heeft geresulteerd in een eerste debuutalbum: Make the road by walking. De opener van het album draagt dezelfde titel en zet meteen de toon. Is het nu soul, jazz, funk of alles door elkaar met nog wat andere extra ingrediënten? Duidelijk, dat laatste moet het zijn. De melodie doet je denken aan een film, om het even welke, zinderende warmte in een drukke stadswijk (uiteraard Brooklyn), misschien jaren zeventig, tachtig of zelfs later, dat maakt niet uit. De muziek klinkt gewoon heerlijk soepel: blazers, bass, vibrafoon en bling. Het is duidelijk dat de heren goed weten hoe ze muziek moeten maken.

Na de mooie opener volgt 'Tired of Fighting', iets meer drums en wederom een rustige melodie. 'Home Again!' staat op de derde track en dit keer lijkt de gitaar wat meer op de voorgrond te mogen treden. De sfeer is overigens hetzelfde gebleven. Bij 'Montego Sunset' krijgen de blazers weer wat meer aandacht, wat dat betreft doet het meteen weer iets meer aan de opener denken. 'Karina' begroet ons op de vijfde track, dit keer lijkt de jazz wat meer de boventoon te voeren. Het is dan ook een heerlijk rustig nummer; blazers en piano krijgen de hoofdrol toegewezen. 'The Traitor' heeft dan weer een heel ander thema. Het gepluk plus een vleugje Ennio Morricone worden opgevolgd door de blazers, om vervolgens weer terug te komen. Moeilijk te beschrijven, maar wederom muziek die zo uit een film lijkt te komen. Met 'The Contender' blijft dat gevoel gelukkig aanwezig, evenals bij 'Birds'. 'Esma' heeft een ietwat Latin klankje, maar blijft qua snelheid gewoon bij de Menahan Street Band: rustig, relaxed en mooi gebruik van zowel de piano als de fluit.

Voor een kleine impressie van de muziek

Op nummer tien, laatste vermelding op het album, vinden we 'Going the Distance', wederom iets wat een link heeft met filmmuziek, al was het dat deze ook daadwerkelijk uit een film komt. Het stamt namelijk uit de film Rocky, maar het arrangement is wel wat aangepast om beter aan te sluiten bij de band zelf. Iets wat uitstekend gelukt is, geen strijkers maar blazers lijken de cd af te willen sluiten. Na een korte stilte moet je niet meteen opstaan om de cd uit je speler te halen, de tijd is gekomen om nog even een beetje na te genieten op wat nog volgen mag. 'Make the street by walking' is een leuke ervaring om mee te maken. Muziek maken kunnen de mannen, dat is absoluut duidelijk, maar het is wel muziek waar je voor open moet staan. En als je van dit soort muziek houdt, dan is het een absolute aanrader.

Label: Dunham Records Releasedatum: 14 oktober 2008