DVD: Shutter

René (MrManiak)
Het lijkt alsof de Amerikaanse filmindustrie met de maand inspiratielozer wordt. De afgelopen tijd hebben we te maken gehad met vele remakes, waarvan de meesten om te huilen waren. Azië is al tijden een bron van inspiratie voor Hollywood. Na (teleurstellende) remakes van onder andere The Grudge, The Ring en The Eye is nu de thriller Shutter aan de beurt.
De van origine Thaise film zat zeer goed in elkaar en bleef bij menig kijker nog lang hangen. Hoe is de remake geworden?

Plot
Ben (Joshua Jackson) en Jane (Rachel Taylor) zijn net getrouwd. Ze verhuizen direct na het huwelijk naar Tokio, waar Ben aan de slag kan als beroepsfotograaf. Hij kan terecht bij het bedrijf van twee goede vrienden van hem, Adam en Bruno. Ben krijgt een volledig ingericht appartement met een fotostudio. Als Jane en Ben 's nachts met de auto over een weg rijden, rammen ze vol tegen een vrouw aan. De auto schuift door en komt tot stilstand tegen een boom. Enkele tijd later komen Jane en Ben weer bij en Jane vlucht de auto uit om de vrouw te helpen. Het probleem is... er is geen vrouw. Ben stelt haar gerust door te zeggen dat ze waarschijnlijk een dier heeft aangereden en beiden proberen hun leven weer op te pakken.
De dagen na het ongeluk gebeuren vreemde dingen rond de twee. Ben maakt alleen nog maar foto’s met een witte waas over het beeld, Jane wordt geterroriseerd door een mysterieuze verschijning en zelfs de vrienden van Ben krijgen het te verduren. Langzaam maar zeker wordt duidelijk dat de geest van de aangereden vrouw deze dingen veroorzaakt. Maar waarom? Jane gaat op onderzoek uit en graaft dieper en dieper in het verleden van de vrouw. Niet iedereen is daar even blij mee.

Déjà vu
Vrijwel de hele film komt over als een déjà vu. Het complete verhaal van Shutter lijkt linea recta uit de oorspronkelijke film te komen. Vrijwel de meeste gebeurtenissen en zelfs de meeste schrikeffecten zijn precies overgenomen, maar dan in een Amerikaans jasje gestoken. Dit houdt in dat onder andere de muziek al verklapt wanneer je moet schrikken en bijna iedere ‘schokkende gebeurtenis’ heeft matige CGI-effecten. Ook is het verhaal sappiger gemaakt en, zoals we bijna gewend zijn van de Japamerikaanse (een Amerikaanse film met Japanse medewerking) films, speelt een vrouw de hoofdrol. Aangezien de hele film en zelfs het einde om Ben en zijn foto’s draait, is Jane een minder belangrijk personage. Toch hebben de makers gekozen om haar personage meer gewicht mee te geven. Jammer. Een echte band met de personages krijg je ook niet. De vrienden van Ben komen ontzettend slecht uit de verf en ook de rol van Jane komt niet goed over. Om nog dichter bij het origineel te blijven, is zelfs geprobeerd om een Aziatisch sfeertje in de film te maken. Maar zelfs dit mocht niet baten. Door vrijwel de hele film is het Amerikaanse sausje te proeven, wat het geheel niet geloofwaardiger lijkt te maken. De muziek onder de film is ook niet om over naar huis te schrijven. Angst en spanning hoor je overduidelijk aankomen en de sfeermuziek is ook zeer standaard.

Extra's
Er staan enorm veel extra´s op de DVD. Zo zijn er meerdere audiocommentaren te beluisteren, verder zijn een hele rits aan verwijderde en alternatieve scènes en zelfs de geschiedenis van het ‘geestfotograferen’ te bekijken. Natuurlijk kan ook een blik achter de schermen niet ontbreken. Ook kun je leren hoe je een foto kan maken waar een geest op staat en er is zelfs een handleiding voor het maken van échte geestfoto´s.

De remake van Shutter heeft het voor mij niet waar kunnen maken. Als de makers iets meer tijd aan de film zelf hadden besteed dan aan de extra's, was het misschien nog wat geworden. Door het vele knip-en-plakwerk is het jammergenoeg de zoveelste slechte remake geworden van een goede Aziatische film.

Label: 20th Century Fox Releasedatum: november 2008
Kijkwijzer:
Waardering film: Waardering extra's: