DVD: Dan in Real Life

Jelle Schot (JelleS)
Steve Carell speelt in de kleine romantische komedie Dan in Real Life uit 2007 de weduwnaar Dan, die met zijn drie dochters naar een familieweekend in Rhode Island afreist. Dan is een columnist die schrijft over opvoeden en 'family values'. Hij ontmoet in een boekwinkel Marie (Juliette Binoche), de eerste vrouw die hem in lange tijd weer doet stamelen van verliefdheid. De schok is dan ook groot, als Marie bij het familieweekend binnen komt lopen als de nieuwe liefde van zijn broer Mitch. De hele familie is direct dol op de beeldschone, wereldse Marie, terwijl Dan steeds depressiever wordt en zich door zijn vreemde gedrag isoleert van de familie en zijn dochters.

Als er iemand een zielig en tragisch figuur op hilarische wijze kan neerzetten, dan is het Steve Carell wel. Het nadeel is dat het er langzaam op begint te lijken dat het ook het enige is wat hij kan. Vooral zijn legendarische vertolking van Michael Scott in The Office US zit af en toe in de weg. Een aantal van zijn maniertjes, zoals de karakteristieke lach die zijn gênante uitspraken en eenzaamheid moet zien te verbergen, komen terug in Dan in Real Life. Alleen de grappen zijn wat minder grof.

De weinig verrassende rol van Carell is echter geen grote ramp, omdat regisseur Peter Hedges zo slim was om tegenover de beperkte Carell een veelzijdige, Oscarwinnende actrice als Juliette Binoche neer te zetten. Marie's mysterieuze karakter houdt de film in de eerste helft in leven. Binoche kan echter, ondanks haar ontwapenende spel, het manco van elke romantische komedie niet voorkomen: het humoristische deel moet vooral van één (lees mannelijk) karakter komen.

Gelukkig is Dan in Real Life maar deels een klassieke Amerikaanse romcom. De film schippert tussen mainstream en indie. Peter Hedges is niet gegaan voor een snelle opeenvolging van voorspelbare en fysieke grappen, al mag ook hier de 'man vlucht uit raam en valt van dak'-scène natuurlijk niet ontbreken.

Met name het tempo, dat voor een groot deel wordt bepaald door de soundtrack van de Noorse singer-songwriter Sondre Lerche, maakt Dan in Real Life anders dan anders. Sfeer wordt regelmatig verkozen boven dialoog en humor. Er wordt de tijd genomen voor mooie plaatjes van de kustlijn van Rhode Island, de muziek in combinatie met de beelden zijn vaak belangrijker dan de plotontwikkelingen. Dat maakt Dan in Real Life lange tijd een aangename kijkervaring, vooral wanneer de rolverdeling tussen Dan en Marie halverwege wordt omgedraaid.

Het laatste kwartier blijkt Dan in Real Life echter toch niet zo anders dan anders te zijn. De gehele voorraad van de afdeling romcom-cliché's wordt er nog snel even doorheen gejast. Nog veel erger is de manier waarop de makers op krampachtige wijze de relationele ontwikkeling moreel willen rechtvaardigen. Het blijft een Amerikaanse familiefilm en de 'family values' moeten natuurlijk wel intact blijven. Om kwaad van te worden. Dan in Real Life is voor het grootste deel geen onaardig filmpje, maar het einde is wel zo'n enorme anti-climax, dat het lastig is om toch nog positief af te sluiten.

Label: RCV Releasedatum: oktober 2008 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: n.v.t.