DVD: Auf wiedersehen, Pet

Erik (getikte_rik)
Anders dan de naam doet vermoeden is Auf Wiedersehen, Pet geen Duitse, maar typisch Britse serie. Wel eentje die zich voornamelijk in Duitsland afspeelt. Sinds eind juni zijn de afleveringen van de destijds razend populaire eerste serie (alweer uit 1983) op dvd verkrijgbaar. Deze eerste reeks bestaat uit een kartonnen box van vier dvd's, met daarop in totaal 13 afleveringen (speelduur 715 minuten). Nostalgie voor de ouderen onder ons, of toch echt vergane glorie?

Hoewel de serie is uitgebracht in de 'British Comedy Collection', zijn de afleveringen van Auf Wiedersehen, Pet niet puur alleen om te lachen. Het humoristische aspect zit hem vooral in de kleurrijke karakters van de hoofdpersonen. Dat is een groep Britse bouwvakkers die in het Engeland van Margaret Thatcher niet aan de bak kan komen. Daarom hebben ze hun 'pet' (liefje) in Engeland "Auf Wiedersehen" gewenst, om als metselaar dan wel timmerman aan de slag te gaan in Duitsland.
Daar beleven de vrienden Dennis (Tim Healy), Neville (Kevin Whately) en Oz (Jimmy Nail) hun alledaagse avonturen. Waar Dennis zich ontpopt tot de leider van het stel, is Oz de typische ruwe bolster, blanke pit. Beetje van het type 'Lambik'. Neville is de wat brave sul die wél zijn zuurverdiende centen naar zijn vrouw op wil sturen. Verder zijn er nog onder meer de ruige rocker Wayne, de filosofische Barry en de zachtaardige reus Bomber. Als echte vrienden hebben ze een hartstochtelijke haat-liefdeverhouding met elkaar. Overdag werken ze, 's avonds drinken ze graag een potje bier. Van het geld dat eigenlijk naar hun dierbaren in Engeland gestuurd zou moeten worden blijft weinig over.

Zoals gezegd lijkt dit het script van een standaard comedyserie te zijn. Wie de serie bekijkt wordt echter al gauw meegesleept in de dramatische avonturen van deze 'guys you love to hate'. Qua beeld ziet het er wellicht allemaal wat gedateerd uit, maar de problemen die de heren ondervinden zijn universeel en tijdloos. Dan neem je het matige contrast, scherpte en belichting van de serie al snel voor lief. Ook qua geluid (Dolby Digital 2.0 mono geluidstrack) is Auf Wiedersehen, Pet niet om over naar huis te schrijven, maar voor technologische hoogstandjes moet je deze serie dan ook niet aanschaffen.

Onbekend maakt onbemind. Auf Wiedersehen, Pet is misschien voor de meeste kijkers vergane glorie, maar het ís tenminste glorie. En het is bovenal verrassend dat zo'n vergeten serie 25 jaar na dato, ondanks al haar mankementen, nog altijd kan boeien. En dat voor de totale speelduur van 715 minuten lang!

Label: Just Entertainment Releasedatum: 15 juni 2008 Kijkwijzer:
Waardering film: Waardering extra's: n.v.t