CD: T.Raumschmiere - I Tank U

Kees (q-_-b)
In 2003 werden we geconfronteerd met een nummer dat iedereen tot op de dag van vandaag zonder moeite kan neuriën. De clip van dat nummer vertelt het verhaal van een vrachtwagenchauffeur die lak heeft aan het overige verkeer. Het tekenfilmpje was niet meer weg te denken van de bekende muziekzenders, waarmee producer Marco Haas zijn doel had bereikt. Het publiek kent Marco als T.Raumschmiere en de track is natuurlijk 'Monstertruckdriver'. De rauwe wavegeluiden pasten perfect bij de vrachtwagenchauffeur uit de clip, die, zo bleek later, afgeleid is van Marco zelf. Nu, vijf jaar later, is het tijd voor I Tank U, zijn zesde album.

De vrachtwagen wordt tijdens het eerste nummer, titeltrack 'I Tank U', nog even aan de kant gehouden. Vervolgens wordt met 'The Front Row Is Not For The Fragile!!' het gaspedaal diep ingetrapt en de bekende electropunksound is terug. De zware bas en veel distortion op de zang zorgen voor het unieke geluid, waarmee T.Raumschmiere destijds doorbrak. Eerste single 'Animal Territory' kent medewerking van The Puppetmastaz. Bijzonder wordt het nummer niet van de medewerking, toch luistert het lekker weg.

Barbara Panther heeft een stem die makkelijk geassocieerd kan worden met andere electro-acts. Denk aan The Ting Tings, Cansei De Ser Sexy en Vive La Fête door elkaar. Het is dan ook geen verrassing dat '111 kg DNA' niet meer dan een standaard nummer is. Hoewel het er naar uitziet dat de plaat steeds verder inzakt, is 'Pedal To The Metal' een aardige verrassing tussen de andere tien tracks. Aan het geluid te horen is de drumpartij van 'Untilted' op vuilnisbakken gedrumd. Dankzij de verschillende hoogtes van de vocalen pakt dit niet eens zo raar uit als gedacht.

Het idee dat het album uit het dal kwam waar het eerder in raakte, bleek niets dan een illusie. Ook Deichkind & The Crack Whore Society kunnen T.Raumschmiere niet helpen op 'Brenner', de tweede single van het album. Vervolgens wordt met 'What Are You Talking About' bewezen dat je ook te ver kan doorslaan met distortion en trashgeluiden.

Marco Haas maakt met I Tank U niks nieuws. Dat rauwe geluid kennen we nou wel en op een paar tracks na wekt de plaat zelfs irritatie op. Live staat de man echter bekend om zijn harde, energieke sets, waarvan binnenkort in Nederland van te genieten valt. De Duitser staat op 8 november in de Vera te Groningen, op 6 december in de Atak te Enschede en op 7 december in de Melkweg te Amsterdam.

Label: Shitkatapult Releasedatum: 19 September 2008