Bordspel: De Gouden Eeuw

Lars (detulp050)
De zeventiende eeuw was voor Nederland een eeuw met ongekende groei. Zowel op het gebied van handel, kunst als nijverheid. Nederland dreef veel overzeese handel, kende de door Balkenende geroemde VOC-mentaliteit en was een centrum van bekende kunstenaars en wetenschappers als Joost van den Vondel en Christiaan Huygens. Het was dus een tijd waarin er van alles gebeurde en dat vormde voor spellenontwikkelaar Leo Colovini inspiratie voor een nieuw bordspel: De Gouden Eeuw. Het spel is gemaakt door Phalanx Games en al langer in Engeland en Duitsland (waar het bordspel van het jaar is geworden) te koop. Opvallend genoeg is het spel nu pas vertaald naar het Nederlands en door 999 Games op de markt gebracht.

Doel van het spel is eigenlijk simpel: wie het eerst 33 overwinningspunten heeft verzameld, wint het spel. Centraal in het spel staat de invloed die elke speler heeft in de provinciën en de verschillende gildes. Daarnaast kun je punten verdienen door stadhouders, cultuurkaarten en geld te verzamelen. Het spelbord, een landkaart van het Nederland uit de zeventiende eeuw, bestaat uit allerlei vakken die van invloed zijn op het aantal punten dat je kunt behalen. Bij aanvang van de beurt moet de speler de dobbelsteen gooien om zo de centrale pion, met de naam Willem III, te verplaatsen. Afhankelijk van de worp kan de speler zo zijn invloed in een provincie vergroten. Daarnaast voorziet de positie van Willem III ook in geld voor de spelers, waarmee ze kunnen investeren in de handel en gildes. Doordat het spelverloop gedeeltelijk wordt beïnvloed door de dobbelsteen kent de Gouden Eeuw een zekere geluksfactor, maar qua handel en invloed moet je als speler een goede strategie uitstippelen.

Als je net het spel De Gouden Eeuw hebt aangeschaft en je krijgt bezoek over de vloer, dan moet je er niet op rekenen dat je binnen vijf minuten het hele spel kunt doorgronden. Door het bijzonder drukke speelbord en de vele manieren waarop je punten kunt behalen heb je echt wel een kleine studie in de spelhandleiding nodig. Daarin wordt gelukkig erg veel uitgelegd, maar een korte samenvatting had zeker niet misstaan bij de introductie. Het zware speelbord ziet er erg verzorgd uit en ook de speelstukken en speelkaarten zijn duidelijk met zorg ontwikkeld. Het is dan ook erg jammer dat de doos niet is ingericht om de speelstukken in te bewaren. De fiches moeten in simpele plastic zakjes en voor de losse kaarten is helemaal geen oplossing geboden.

Het spel De Gouden Eeuw ziet er erg mooi uit en is na bestudering van de handleiding en na een paar keer oefenen goed te spelen. Het spel bevat weliswaar een gelukselement, maar voor strategie en het aftroeven van je tegenstander is meer ruimte in het spel. Voor de liefhebbers van de geschiedkunde is het spel wellicht niet de beste keuze. Alhoewel het hele spel de Nederlandse geschiedenis uitademt, is het meer een kapstok voor een 'gewoon' strategiespel.

Label: 999Games Releasedatum: 21 oktober 2008 Details: 3-4 spelers, vanaf 10 jaar, speelduur ongeveer 60 minuten.