DVD: The Young Indiana Jones Chronicles

Lars (detulp050)
Met de release van de vierde film uit de Indiana Jones reeks op dvd, kunnen natuurlijk eventuele randproducten niet uitblijven. Voor Dutch Filmworks was het nieuwe succes in ieder geval een goed moment om hun Indiana Jones box uit te brengen. Het gaat dan niet om de collectie speelfilms, maar om een soort spin-off van enkele jaren geleden: de televisieserie The Young Indiana Jones Chronicles. De serie werd door George Lucas in 1992 in de markt gezet om natuurlijk meer te verdienen aan de avonturenformule. Niet geheel zonder succes, want de serie deed het best aardig op televisie. The Young Indiana Jones Chronicles werd drie seizoenen lang uitgezonden, waarna een gedeelte van de afleveringen opnieuw werd gemonteerd tot een soort korte speelfilms. Het resultaat hiervan wordt nu in een drietal boxen op dvd uitgebracht; het eerste deel ligt sinds kort in de winkels.

De naam van de serie zegt het eigenlijk al, in The Young Indiana Jones Chronicles volgen we de avonturen van Indiana Jones in zijn jongere jaren. Er zijn daarbij zowel overeenkomsten als verschillen met de filmreeks. Allereerst de overeenkomsten: ook als kind reist Indiana Jones de hele wereld over en raakt hij verzeild in allerlei multiculturele problemen en avonturen. De avonturen zijn voor de volwassen kijkers niet altijd even spannend, maar zeker wel onderhoudend. En daar zit hem voornamelijk ook het grote verschil met de filmreeks. De belevenissen uit de televisieserie blijven ver achter bij die van de films. Alhoewel er gefilmd is op schitterende exotische locaties en het verhaal echt wel sterk in elkaar zit, ontbreekt het echte Indiana Jones-gevoel. Het is moeilijk uit te leggen, maar nergens groeit de kindervariant uit tot de held die Indiana Jones in de films speelt.

In eerste instantie was er, bij de originele televisieafleveringen sprake van een soort raamvertelling. De oude Indiana Jones (niet gespeeld door Harrison Ford, maar door George Hall) blikt terug op zijn belevenissen tijdens zijn jonge jaren. In de nieuwe montage is zijn rol helemaal verdwenen en draagt het verhaal zichzelf. Corey Carrier speelt de jongste Indiana Jones, later wordt de rol overgenomen door Sean Patrick Flanery.

De box The Young Indiana Jones Chronicles bevat zeven afleveringen, die door George Lucas zijn hergemonteerd naar speelfilmlengte. Voor de fans is het jammer dat ze alleen kunnen beschikken over deze langere versies, aangezien de raamvertelling niet terug te zien is. Hierdoor staan alle afleveringen nu los van elkaar. De serie laat op chronologische volgorde het jonge leven van Indiana Jones zien. Zo wordt hij op jonge leeftijd ontvoerd in My First Adventure, ontmoet hij de president van de Verenigde Staten, Teddy Roosevelt, in Passion for Life, komt hij als twintiger terecht in een Mexicaanse revolutie in Spring Break Adventure en dient hij het Belgische leger in de Eerste Wereldoorlog in Love’s Sweet Song.

Je moet wel erg fan van Indiana Jones zijn om deze box ten volste te kunnen waarderen. Alhoewel de verhalen goed in elkaar zitten, de cast het prima doet en de locaties schitterend zijn, is de serie nauwelijks te vergelijken met de filmreeks. Daarnaast is de spanning vaak ver te zoeken en is het niet altijd even avontuurlijk te noemen. Met name de latere jeugd van Indiana Jones is de moeite waard, maar die zal grotendeels in de latere boxen terug te vinden zijn.

Op de zes discs staan zeven hergemonteerde afleveringen van elk ongeveer anderhalf uur. De schijfjes zijn verpakt in een prachtige digipack. De beeldkwaliteit is voldoende, maar het houdt niet over. Voor de fans zal de prijs van 30 euro meevallen, maar de box bevat helaas geen extra materiaal.

Label: Dutch Filmworks Releasedatum: 12 november 2008 Kijkwijzer: Waardering serie: - Waardering extra's: nvt.