DVD: The Royle Family

Erik (getikte_rik)
Wanneer je net zoveel zapt als de Royle Family zelf, zul je deze cultserie vast en zeker een keer voorbij hebben zien komen op tv. Misschien dat je die ene keer even verveeld en snel hebt doorgezapt als hoofdpersoon Jim Royle zelf. Wellicht leek deze scheten latende, uit zijn neus vretende tv-verslaafde te veel op jezelf. Hoe dan ook: sinds deze zomer is de complete eerste serie van The Royle Family uit op dubbel-dvd.

De Britse 'real life comedy' gaat over een working class-gezin uit Manchester. Nou ja, 'working'? Jim Royle (de pater familias, een briljante rol van Ricky Tomlinson) is werkeloos, en vult zijn dagen mopperend voor de tv. Daar speelt zijn leven zich af, net als dat van de rest van de familie. Als vrouw Barbara (Sue Johnston) niet aan het werk is als hulpje bij de bakker, ondergaat ze al kettingrokend het oeverloze gekanker van Jim. Zo ergert hij zich in de allereerste aflevering aan de hoogte van de telefoonrekening, in de tweede beklaagt hij zich over de huwelijkskosten van zijn dochter Denise, en in de andere vier afleveringen is er ook altijd wel iets dat hem irriteert.

De herkenbaarheid van de alledaagse beslommeringen is ook de kracht van de serie. Niet voor niets won The Royle Family meerdere prijzen, onder andere de British Academy Award. De acteurs zijn niet mooi, maar op en top Engels: iets te dik, bleek, slonzig gekleed en rokend als ketters. Jim's sarcasme is de spil van de serie, en de strubbelingen tussen zijn dochter Denise (Caroline Aherne) en schoonzoon Dave (Craig Cash) zijn een goede tweede. Verder is er nog de sullige zoon Antony (Ralf Little) die alle rotklusjes moet doen, en uiteraard ontbreekt ook de zeurende schoonmoeder niet. In Jim's vriend Twiggy is Geoffrey Hughes te herkennen, bij het grote publiek vooral bekend als Onslow uit Keeping Up Appearances.

Anders dan laatstgenoemde serie toont The Royle Family wat écht Brits is. Ruw en ongepolijst, vandaar ook dat dit langzaamaan tot een cultserie is uitgegroeid. De beeld- en geluidskwaliteit zijn goed, maar niet spectaculair. Daarvoor moet je deze dvd niet aanschaffen. Ook niet voor wat muffe extra's, -My Arse!- of nietszeggende interviews, want die ontbreken. Deze dvd bestaat enkel uit zes afleveringen van een half uur, en dat is meer dan genoeg.

Label: Just Entertainment Releasedatum: 27 juni 2008 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: n.v.t.