DVD: De Grote Arie en Silvester Spektakel Show

Lars (detulp050)
Arie en Silvester was jaren zo'n beetje het enige succesvolle cabaretduo in Nederland. Het duo bestond uit Arie Koomen en Silvester Zwaneveld. Met name Arie Koomen is bekend bij het grote publiek, vanwege zijn werk voor De Lama's en zijn rollen in het satirisch programma Tequila. Na acht jaar samen te hebben opgetreden in evenveel theaterprogramma's maakten de twee heren in november 2007 bekend dat er een einde kwam aan hun samenwerking.Inmiddels is Silvester Zwaneveld begonnen met zijn eerste soloprogramma, welke volgend jaar op televisie zal komen. De liefhebbers van Arie Koomen moeten het vooral hebben van de Night of Comedy en Doe Maar Normaal, maar speelt inmiddels ook al een soloprogramma. Voor de fans van de twee als duo een flinke teleurstelling, maar er is een kleine troost:hun laatste show, De Grote Arie & Silvester Spektakel Show uit 2006, is sinds kort op dvd verkrijgbaar.

Arie en Silvester besluiten het helemaal anders aan te pakken. Waar ze het vroeger moesten hebben van de flauwe grappen, beledigende opmerkingen en grove sketches, daar willen ze het nu gaan redden met geweldig spektakel en hoogstaand entertainment. Het rommelige decor maakt plaats voor een echte showbizztrap, Robert ten Brink wordt ingehuurd voor de begeleiding en er is zelfs een heus showballet. Het doel van de avond wordt al snel door gastheer Ten Brink duidelijk gemaakt: door het vervullen van een aantal opdrachten kunnen Arie en Silvester punten verdienen. Hebben ze aan het einde van de voorstelling 100 punten behaald, dan mogen ze zich vanaf dat moment 'hoogstaand entertainment' noemen. Het blijkt een bijzonder leuke kapstok te zijn om allerlei bijzonder geestige en vindingrijke sketches ten tonele te voeren. De puntentelling loopt als een rode draad door de voorstelling, maar de grappen van de twee zijn stiekem als vanouds. Met visuele verrassingen en door het publiek continu op het verkeerde been te zetten krijgen de twee mannen de zaal makkelijk aan het lachen. De sfeer is bijzonder goed en spat dan ook met gemak van het scherm af. Daarnaast weten Arie en Silvester op sommige momenten qua visuele grappen bijna het niveau van Herman Finkers te halen, door te spelen met het verschil tussen werkelijkheid en schijnwerkelijkheid. Het is daarbij alleen wel jammer dat sommige scènes iets teveel worden uitgemolken, waardoor het verrassingselement behoorlijk vervaagt op sommige momenten.

Interactie met het publiek.

De opdracht van Robert ten Brink is duidelijk: Haal 100 punten of ze zijn tot in de eeuwigheid veroordeeld tot het spelen van hun eigen banale programma's in allerlei 'groezelige' theaters. De 100 punten halen ze natuurlijk niet, maar toch zijn ze niet meer te redden voor het theater. Hun laatste programma is er weer eentje om van te genieten. Snelle humor, gevatte grappen en leuke interactie met het publiek. De release op dvd is vrij netjes. Naast de volledige voorstelling bevat de disk namelijk ook een aantal 'deleted scenes', de gesproken columns uit De Nieuwste Show en een alternatieve presentatie. De extra's zijn leuk voor de fans, maar alleen de columns zijn de moeite waard.

Label: Universal Pictures Releasedatum: 21 oktober 2008 Kijkwijzer:
Waardering show: - Waardering extra's: