CD: T.I. - Paper Trail

Tim (TimDeVries)
Het leven van T.I. staat volledig op zijn kop en dat is goed te horen op zijn nieuwste album Paper Trail. Begin volgend jaar draait de rapper uit Atlanta voor een jaar de gevangenis in. Dit nadat hij gepakt werd met een groot arsenaal aan wapens, waar je gerust een eenmansoorlogje mee kunt beginnen. Op zijn zesde album Paper Trail gaat hij meerdere malen in op de zaak en dat doet hij met overtuiging, hoewel de foto's van zijn wapenverzameling er eigenlijk niet om liegen.

Alles aan Paper Trail ademt uit dat T.I. zich juist nu, ten tijde van al zijn perikelen, extra wilt bewijzen. Hij heeft écht wat te vertellen en daarom ook schreef de rapper voor het eerst sinds zijn derde album zijn teksten weer op in plaats van alles uit het blote hoofd te doen. Inhoudelijk gaat het dan ook veel over de slepende rechtszaak en het vooruitzicht van het jaar celstraf. Gelukkig beseft T.I. zelf ook wel dat het niet zo gek is dat hij een jaartje moet brommen. Daardoor horen we op Paper Trail geen gefrustreerde rapper die kwaad is op alles en iedereen behalve zichzelf. Dat komt het album ten goede. De rapper lijkt zich neergelegd te hebben met wat er gebeurd is en wacht rustig af wat komen gaat. Op het album komt T.I. dan ook vaak berust en soms zelfs opgetogen over. Want T.I.'s leven is uiteraard niet alleen maar kommer en kwel. Paper Trail is zijn derde album op rij die in Amerika de nummer één positie in de albumcharts bezet en zal spoedig zijn vijfde platina album worden. Bovendien wist de tweede single van het album ('Live Your Life', met Rihanna) de toppositie in de singlecharts van eerste single 'Whatever You Like' over te nemen.

T.I.'s indrukwekkende wapencollectie

Deze twee singles hebben een erg commerciële sound. 'Whatever You Like' is volledig gezongen, maar dat pakt gelukkig goed uit. Dit is te danken aan de gelaagde, met synthesizers doordrenkte beat van Jim Jonsin maar vooral ook doordat zowel het refrein als de coupletten erg aanstekelijk werken en een hoog meezinggehalte hebben. De andere hit, 'Live Your Life', is zo mogelijk nog opzienbarender. De binnen hiphopkringen hooggewaardeerde producer Just Blaze kwam, in een onbekende staat van bewustzijn, op het idee om cultklassieker in wording 'Dragostea Din Tei' van O-Zone te samplen. Dat dit nog goed uitpakt ook mag gerust een mirakel genoemd worden. Het sleutelwoord voor het nummer is wederom de aanstekelijkheid. Het geweldige refrein van Rihanna en de fenomenale beat van Just Blaze zijn simpelweg erg moeilijk uit je hoofd te krijgen. De coupletten van T.I. zijn de slagroom op de taart.

Het album kent ook de wat rauwere kant die we van T.I. kennen. Zo start het album met een 56 regels durend couplet waarin T.I. fel van wal steekt. Met overtuiging betoogt de rapper één van de beste en vooral échtste rappers van de industrie te zijn, wat hij overigens op meerdere nummers doet. Die opschepperij is binnen de hiphop natuurlijk niets nieuws, maar door de overtuiging en zelfverzekerdheid waarmee de man uit Atlanta het brengt wordt het nergens vervelend of langdradig. Tevens gebruikt T.I. zijn perikelen om te benadrukken dat hij erg sterk in zijn schoenen staat en dat hij mentaal klaar is voor wat komen gaat. En dat siert hem, met 'Ready For Whatever' weet hij zelfs de luisteraar enig begrip voor zijn situatie mee te geven. Dit alles doet hij ook op een muzikaal plezierige manier. Het overgrote deel van de nummers op het album zitten sterk in elkaar, zowel op het vocale als het muzikale gebied. Toch zijn er ook een aantal slippertjes te vinden op Paper Trail. Opvallend genoeg staan deze nummers gegroepeerd samen op het middenstuk van het album. 'My Life, You're Entertainment' is in tegenstelling tot de eerste twee singles een minder geslaagde knieval naar de commercie. De gastbijdrage van Usher weet niet echt te boeien en ook de beatkeuze laat te wensen over. Daarna volgen ook nog de matige partytrack 'Swing Ya Rag' (met Swizz Beats) en het door een zeikerig refrein ontsierde 'What Up, What's Haapnin''.

Gelukkig herpakt T.I. zich weer na dit zwakke intermezzo en sluit hij zijn zesde album in stijl af. Een nu al legendarische line-up is die van 'Swagga Like Us'. Naast T.I. zijn met Jay-Z, Lil' Wayne en Kanye West een stel van de grootste namen van de hiphopwereld op het nummer te horen. Laatstgenoemde is ook verantwoordelijk voor de pompende beat die het geheel afmaakt. Wel moet gezegd worden dat zowel Wayne als Kanye niet in blakende topvorm zijn op het nummer, maar de track ontsieren doen ze ook niet. De twee laatste gastoptredens op Paper Trail zijn ook geen misselijke, op respectievelijk 'Slide Show' en 'Dead And Gone' doen John Legend en Justin Timberlake mee. Hoewel beiden hun naam zeker eer aandoen, is het T.I. die op de nummers de show steelt. Net als op het leeuwendeel van Paper Trail zegt hij wat hij wilt zeggen en doet dat gefocuster dan ooit tevoren. Zonder zich maar een enkel moment onder te laten sneeuwen door de bombastische beats of de gastbijdrages.

Label: Grand Hustle/Atlantic Releasedatum: september 2008