Boek: Richard de Nooy - Zes beetwonden en een tetanusprik

Chantal (rocha01)
De titel van het boek klinkt op zichzelf al best grappig: Zes beetwonden en een tetanusprik. Het boek van Richard de Nooy valt in de categorie komische romans en is zeker een vermakelijk boek te noemen, niet in de laatste plaats door de opmerkelijke schrijfstijl van de auteur. Een lekker verfrissend verhaal in het vaak wat saaie landschap van de romans. Dit boek moeten we gewoon kenmerken als opvallend en opmerkelijk en de achterflap heeft gelijk met zijn quote:

De Nooy se onopgesmukte vertelling en slim uitgedinkte struktuur bied goeie leesvermaak.

Zuid-Afrikaanse decor
Inderdaad, deze quote is in onvervalst Zuid-Afrikaans, en dat is tevens ook de achtergrond waartegen deze roman zich afspeelt. Afgewisseld met scènes in Amsterdam.
De broers Ace (Ysbrandt) en Rem (Remco) groeien op in Johannesburg. Rem is duidelijk de brekebeen van de twee en weet steeds weer in de problemen te komen. Onder de noemer 'kattenkwaad' haalt hij de nodige streken uit. Ace ziet zich als grote broer genoodzaakt om Rem iedere keer weer te 'redden' en er voortdurend op te wijzen dat aan zijn gedrag gevaren kleven. Zeker in het door apartheid gespleten Zuid-Afrika.

Eind jaren tachtig vertrekt Ace naar Nederland, Amsterdam om precies te zijn. Hij probeert daar een leven los van de apartheid op te bouwen. Na enige tijd komt ook Rem over vanuit Johannesburg. Met deze verhuis probeert de jongste broer zijn dienstplicht te ontlopen. Rem zou Rem niet zijn als hij hier ook weer in de nodige penibele situaties belandt. Uiteindelijk overkomt hem een 'groot' noodlot: hij raakt verlamt. Wederom is het Ace die het leven van zijn kleine broertje moet opvangen. Broers voor het leven, dat is Ace's levensvisie.

Opmerkelijke opbouw
Het boek is op een onorthodoxe wijze opgebouwd. Voorafgaand aan enkele hoofdstukken beschrijft de auteur dertien (van de vele) ongelukken die Rem in zijn leven heeft gehad. Deze anekdotes zetten meteen de toon wat betreft humor. De wijze waarop deze worden verteld kunnen bij de lezer een glimlach niet onderdrukken. Verder is het verhaal een afwisseling van vertellingen door Ace en door ene Deo. Het geheel wordt her en der opgeleukt met illustraties van De Nooy zelf. Net als bij een dvd kent het boek ook zogenaamde 'extra's'. De Nooy noemt ze 'Overtollige inhoud'. Ze zijn een heerlijke humoristische toegift op een toch al leuk boek. Al met al, zeker ook qua opmaak, een boek dat uitnodigt tot lezen.

Na dit relaas over de humoristische kant van het verhaal zou je denken dat je te maken hebt met een boek dat van de lol aan elkaar hangt. Maar niets is minder waar. De ondertoon is die van een door apartheid verscheurt Zuid-Afrika. Door humor als element te gebruiken word je als lezer op een wat lichtere toon bewust van de problemen die apartheid in het land hebben veroorzaakt. Het maakt het zware onderwerp leesbaar.

Richard de Nooy is zelf, net als de broers uit het verhaal, opgegroeid in Johannesburg. Later verhuisde hij naar Amsterdam. Met zijn boek heeft De Nooy de 'Best First Book Price' van de universiteit van Johannesburg gewonnen. Over Zes beetwonden en een tetanusprik heeft De Nooy ruim 15 jaar gedaan, hopelijk hoeven we niet zo lang te wachten voor zijn volgende boek uitkomt. Maar als we de schrijver zelf moeten geloven liggen er al twee nieuwe boeken in de kast, nagenoeg klaar. Laten we het hopen, het genre wordt verrijkt door dit soort romans.

Uitgever: van Nijgh en Ditmar ISBN: 9789038890715 Pagina's: 288