Boek: Bram Bakker - Cowboy in de psychiatrie

Patrick (maduropa)
In Te gek om los te lopen trekt Bram Bakker duidelijk ten strijde tegen de psychiatrische klinieken in ons land. De patiënt is eigenlijk een cliënt en dokters schrijven te dure medicijnen voor. Veel van die medicijnen zijn zelfs slechts per toeval ontdekt als antipsychotica. Als de werking goed genoeg is en de bijwerkingen niet te ernstig wordt het al snel gretig voorgeschreven. En naast de soms helemaal verkeerde medicatie wordt er uiteraard ook veel onnodige therapie voorgeschreven. Aan de hand van veel voorbeelden en duidelijke uitleg vertelt Bram in het boek wat er fout kan gaan, maar vooral ook waarom het fout gaat en wat men kan doen om dat te voorkomen. Alles staat netjes per hoofdstuk gebundeld, op een specifiek vlak iets terug zoeken is dus zonder meer mogelijk.

Te zot voor woorden is het tweede boek in deze bundel. Naast de misstanden welke besproken werden in het eerste deel zijn er natuurlijk nog legio andere zaken die mis gaan. Wederom gebruikt Bram een heleboel persoonlijke ervaringen en verhalen om situaties te schetsen en aan te geven waar hij de verbeterpunten herkent of andere kritiek in ziet. Zo haalt hij bijvoorbeeld aan dat naast psychiaters tegenwoordig ook andere artsen de antipsychotica voorschrijven. De farmaceutische industrie geeft bijvoorbeeld een gratis nascholing aan huisartsen met als enig doel de juiste diagnose te stellen waarvoor het medicijn dient. Harde feiten zijn er natuurlijk niet, maar het is mede mogelijk dat hierdoor het aantal ADHD-patiënten sterk gestegen is.

Cowboy in de psychiatrie is een bundeling van twee boeken, te weten Te gek om los te lopen en Te zot voor woorden. Bram Bakker is de auteur van deze twee verhalen en een recensie van de Volkskrant leverde hem terloops de eretitel "Cowboy in de psychiatrie" op. En dit is dan ook de titel van deze bundel. De verhalen zijn zoals gezegd gebaseerd op zijn eigen ervaringen. Zelf was hij van 2000 tot 2004 werkzaam op de psychiatrie-afdeling van het Sint Lucas Andreas Ziekenhuis te Amsterdam. Nu is hij twee dagen in de week werkzaam als psychiater bij een GGZ en sinds 2007 heeft hij samen met Joop Boekestijn het bedrijf B&B Coaching opgericht. Hiermee proberen ze mensen die werkgerelateerde psychische problemen hebben weer op de rit te helpen.

Zoals je mogelijk al kunt vermoeden is het niet eenvoudig een beschrijving te geven van de inhoud van deze bundel. Alleen al het beschrijven van de verschillende onderdelen vergt flink wat tekst, duidelijker zal het daardoor ook niet worden. Mogelijk is het beter om in dit geval de doelgroep van het boek te beschrijven. Iedereen die geïnteresseerd is in de wereld van de psychiatrie en dan vooral het deel waarover men flink kan klagen. Uitzondering in deze groep zal waarschijnlijk de psychiater zijn, deze zal namelijk niets hebben aan de uitgebreide uitleg over het onderwerp en vervolgens zal deze de kritiek ook niet echt leuk vinden. Voor een leek is het allemaal prima te begrijpen; geen moeilijke teksten, heldere uitleg en veel humor. Het is echter niet een boek dat je even snel ter hand pakt om in één ruk uit te lezen, daarvoor zijn de onderwerpen toch net iets te zwaar. Qua gewicht is het echter een heel stuk lichter, klein van formaat. Met een mooie harde kaft en papieren omslag zal dit boekje niet al te snel opvallen in de kast, maar je kunt het dan wel prima meenemen voor onderweg.

Uitgever: Rainbow Delphi ISBN: 978041730091 Pagina's: 432