DVD: Dunya en Desie

Erik (getikte_rik)
Er zijn vandaag de dag een hoop tv-series die met wat knip- en plakwerk worden verbouwd tot film. Vaak leidt dat tot een commercieel succes, net zo vaak verlaten de bezoekers teleurgesteld de bioscoop. De multiculturele jeugdserie Dunya en Desie was jarenlang een bescheiden tv-hit bij de NPS, maar verscheen dit voorjaar succesvol op het witte doek. De film, sinds vorige maand ook uit op dvd, is beloond met de Gouden Film. Voorts werd Dunya en Desie verkozen als Nederlandse inzending voor Best Foreign Language Film Academy Award, de Oscar voor beste niet-Engelstalige film.

Dunya en Desie is een gemoedelijke roadmovie over twee hartsvriendinnen. De ingetogen Marokkaanse Dunya (Maryam Hassouni) studeert aan de universiteit, Desie (Eva van de Wijdeven) is de wat "ordinaire lellebel" die het ene na het andere vriendje verslijt. Wanneer Dunya achttien wordt, krijgt ze te horen dat ze wordt uitgehuwelijkt aan een Marokkaanse achterneef. Met haar familie vertrekt ze om hem te ontmoeten. Ondertussen is Desie zwanger geraakt van Pim (Tygo Gernandt), haar rijsschoolleraar. Omdat ze twijfelt of ze het kind wil houden, besluit ze op zoek te gaan naar haar biologische vader. Ook hij woont in Marokko.

Onaangekondigd verschijnt ze bij Dunya's familie in Marokko, niet wetende wat voor cultuurshock ze met haar uiterlijk en gedrag veroorzaakt. Aangezien Dunya haar toekomstige partner niet ziet zitten, besluit ze om samen met Desie op zoek te gaan naar Desies vader. Ze maken een avontuurlijke reis door Marokko, die hun vriendschap danig op de proef stelt.

Hoewel de film wat traag op gang komt in het grauwe Amsterdam-Noord, sluipt de vaart er na een klein half uur toch goed in. Zo is de Marokkaanse familie nog maar net vertrokken, of Desie komt al op bezoek in Marokko. Dat is wel noodzakelijk, want de film van Dana Nechushtan duurt nog geen honderd minuten, voor een roadmovie redelijk krap qua tijd. Geen tijd om je te vervelen, en de fraaie beelden van onder andere Casablanca en vooral Marrakech doen de rest.

De film heeft ook een uitstekende cast tot zijn beschikking, onder andere met belangrijke bijrollen van Christine van Straalen als Desie's moeder en Theo Maassen als haar vriend Jeff.
En hoewel het scenario van Robert Alberdingk Thijm prettig lichtvoetig is, is er wel degelijk ruimte voor enige diepgang. Wanneer de twee meiden tijdens hun tocht plots bij een burcht in de woestijn aankomen, schrikt Dunya. Ze kent de burcht namelijk als afbeelding van de puzzel die ze voor haar verjaardag heeft gekregen. "Hier komen je voorouders vandaan", had haar moeder nog bij dit wat suffe verjaardagscadeau gezegd. Dunya komt nu ook tot het grote besef, en zegt tegen Desie: "Jij bent op zoek naar jezelf, en ik ben er voor op de vlucht!"

De extra's op de dvd zijn verder redelijk standaard. De gebruikelijke trailer, teaser en een gezellige 'Making of' ontbreken niet. Verder staat er nog een videoclip op van (zangeres) Dennis: 'My Little Bubble'. De feature 'Verwijderde scènes' laat zien dat er met de gedachte is gespeeld om een aantal bijrollen meer ruimte te geven dan ze in de uiteindelijke eindversie hebben gekregen. Dat verklaart bijvoorbeeld de wat vreemde bijrol die de rondtrekkende hippies uit de trein hebben. Verder blijkt dat het vele schrappen de film kort en kernachtig hebben gehouden, al had één verhaallijntje meer niet misstaan. Niettemin kunnen Nederland én Marokko met een gerust hart de Oscar-uitreiking van 2009 gaan bekijken, al was het alleen al om jaloers toe te zien wie Maryam Hassouni zoenend mag feliciteren.

Label: Warner Releasedatum: 10 oktober 2008 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: