CD: Eagles of Death Metal - Heart On

Joost Melis (Pink_Floyd)
Wie hun optredens de afgelopen jaren live heeft meegemaakt weet dat het een groot feest kan worden bij de Eagles of Death Metal. Jesse Hughes met foute jaren zeventig snor (alsof je in een Beastie Boys clip bent beland) stuitert als een aandachtsgeile en charismatische dolle voetzoeker over het podium en gebruikt zijn gitaar als fallussymbool.

Zet Jesse Hughes en Josh Homme bij elkaar en eigenlijk weet je dan al dat je met brylcream doordruipte vette rock 'n roll krijgt. Homme heeft het zelf ooit "bluegrass slide guitar mixed with stripper drum beats and Canned Heat vocals" genoemd. Het dekt de lading van hun afgelopen twee albums in ieder geval wel. Met mooie tussenpozen van ongeveer twee jaar produceert het duo weer een nieuwe bak aan snorrenherrie. 2008 wordt op het nippertje het jaar van Heart On voor EoDM. Weer zo'n mooie mix van eerdere genoemde stijlen?

Het is eigenlijk een retorische vraag, bijna alles wat Homme en Hughes samen aanraken is doorspekt van ruige, pompende gitaren en beats. Alles voorzien met een dun muzieklaagje aan pornosounds. Het pompt, het stuwt, het rockt en het rollt. Als vanouds dus, maar bijna alles met een andere 'byte'. 'Anything 'Cept The Truth' trapt de deur in en laat het beest van het duo los. In 'Wanna Be In LA' is het een dieseltrein van melodieuze rock met freaky riffs die door dondert. De blues ontpopt zich in '(I Used To Couldn't Dance) Tight Pants' en komt gebald en gespierd om de hoek kijken. 'High Volta' is voorzien van chaotische samples en gitaarfreubels zodat het 'garagerock' karakter een stapje naar voren doet.

Het knappe van EoDM is dat ze altijd dat stuwende, voortschrijdende gevoel in hun muziek weten te houden, zelfs in een rustpunt als 'Secret Plans'. Het blijft energiek, onstuimig, razend, stekelig of gejaagd. Met Heart On krijg je een dozijn van dit soort tracks voorgeschoteld. Genoeg dus om als de donder uit die herfstdepressie te komen en je rikketikker weer wat sneller te laten kloppen. Echte Rock 'n Roll blijft het beste medicijn en de Eagles of Death Metal zijn een groeiende farmaceut in deze.

Label: Downtown Datum: 27 Oktober 2008 Waardering: