CD: Iglu and Hartley - And Then Boom

Joost Melis (Pink_Floyd)
"Tom Petty meets The Pointer Sisters in a neon karaoke bar in Tokyo singing Tina Turner. The music is a sonic milkshake, a genre blending, culture-defying laser show. Synths, raps, explosive hooks, colourful bridges, sailboats, inspiration."

Dit kopt de myspace van Iglu & Hartley, een recente ontdekking uit de VS die regelmatig voorbij komt op zenders als MTV en TMF (op de spaarzame momenten dat ze tenminste nog muziek uitzenden). De inlay van de plaat & Then Boom bevestigt dat het goed past bij deze muziekzenders: tieten, bier, blote basten, feestjes, aandachtsgeile breezersletjes en gekkigheid. Het leven is een feest lijken de vijf jonge mannen te willen zeggen.

Op de radio is het deuntje van 'In This City' niet weg te slaan. Met een beetje zappen in de file hoor je het vast wel eens voorbij komen. En het moet gezegd worden, het is een aanstekelijk liedje. Suikerspin-pop introotje, upbeat electrosamples, een zeer doeltreffende refreintje en bijpassende raps. In een file kan je daar best even wat vrolijker van worden als de regen over je ruiten glijdt in het ochtendlicht.

Het muzikale samenraapsel op het album is van hetzelfde laken een pak. Myspace kopt: new wave/pop/hiphop en dekt daarmee grotendeels de lading. Het geluid gaat meer dan twintig jaar terug in de tijd, maar de raps & rhymes trekken het geheel in het nieuwe millennium. Meeslepende hooks, simpele earcatchers en een melodieuze flow lijken het simpele werk op te knappen, al zal het creëren van aanstekelijke deuntjes als 'Believe', 'In This City' en 'Whatever We Like' niet eenvoudig zijn. De keyboards en de samples zijn de steunpilaren van de plaat. Maar ook de vocalen doen het goed, al klinken ze na een hele rit wel eentonig en monotoon. Op 'Violent and Young' lijkt het even of Eminem een stukje mee rapt. De leadvocalen zijn vrij wrang en schel maar passen prima bij de muziek.

Een gevarieerde verzameling nummers is het niet. Het is 'In This City' met wat korte bochten naar links of naar rechts, maar het komt wel op dezelfde baan terug waarin ook de bekende single rijdt. Soms wordt even de rem ingetrapt maar vaak kan je in een hogere versnelling doorrijden. Ondanks het gebrek aan variatie een prima debuut: vrolijk, upbeat en voldoende om het headboppen te bevorderen. Misschien zie je je buurman in de file het wel even doen als de single weer eens voorbij komt.

Label: Mercury Datum: Oktober 2008