DVD: Doomsday

Tim
Ga niet te zwaar tafelen voordat je naar Doomsday gaat kijken, er zit namelijk nogal wat ranzigheid in deze film. Doomsday gaat over het 'Reaper'-virus dat op 3 april 2008 in Schotland uitbreekt en zorgt voor de dood van honderdduizenden mensen. Vanaf juni wordt het land hermetisch afgesloten en lijkt de kous af, heel Schotland in quarantaine en geen kans meer voor het virus om zich te verspreiden. Maar niets is minder waar, 30 jaar later steekt het virus weer de kop op. Dit keer is de Engelse hoofdstad het slachtoffer van het 'Reaper'-virus. Als er geen vaccin gevonden wordt, zal iedereen in de stad omkomen. Tijd voor actie dus!

Oogappel
En aan actie geen gebrek! De makers van The Descent hebben zich nu ook op het actiegenre gestort met deze actie/sciencefiction-thriller. En niet onverdienstelijk! Doomsday is een film waarin actie de hoofdmoot is, maar waarin ook humor een belangrijke rol speelt. Wanneer Londen getroffen wordt door het virus is het de Premier die besluit dat er een vaccin gehaald moet worden uit het afgesloten Schotland. Er wordt een team samengesteld waarin de mooie en stoere Rhona Mitra (Shooter, The Number 23) de leider is. Als klein meisje raakte zij door een schot een oog kwijt toen het virus Schotland trof in 2008, en haar moeder zette haar in een helikopter toen ze bedreigd werden door het virus. Hierdoor werd ze naar Engeland gevlogen en kon zij zich ontpoppen tot een glasharde militair. Als Eden Sinclair zet Mitra een sterke majoor neer die haar mannetje wel staat. Zij is het oogappeltje van het leger en daarom wordt zij uitgekozen de leider van het team te worden dat het vaccin in Schotland op moet halen.

Freaks
Wat zij in Schotland aantreffen is een stel freaks, op hol geslagen punkrockende mafketels die heel wat sadistische trekjes hebben. De hobby's van deze jongens bestaan vooral uit het rijden op crossmotoren, aanbidden van hun leider en schreeuwen. De hele film zijn die lui aan het schreeuwen, en op veel momenten is dat nog erg grappig ook! Één van die 'lunatics' is Sol, de leider van de groep. Het is niet zo'n heel intelligent personage en daarom ook het grappigste van allemaal! Na een achtervolging, slaat hij één van zijn groepsleden neer omdat hij het team militairen niet heeft kunnen bijhalen. Ook neemt hij zijn vrouw nog een keer mee voor een ritje in zijn auto, maar dat gaat niet helemaal lekker. Haar vastgetapete hoofd laat namelijk los.

Mengelmoes
Doomsday is door verschillende films beïnvloed. Zo zijn er aspecten uit 28 Days Later, I Am Legend en de Mad Max-films terug te zien in Doomsday. Beter goed gejat, dan slecht bedacht zullen we maar zeggen! Het pakt goed uit voor deze film, mede door de humoristische kwinkslag die erin aanwezig is. Er is genoeg actie in de film te zien en vooral ook veel bloederige slachtpartijen. Deze lekkere actie/sciencefiction-thriller is een echte aanrader voor de komende lange, donkere avonden! Hij is zeker de moeite van het kijken waard!

Label: RCV Releasedatum: 15 oktober 2008 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: n.v.t