CD: 50 jaar Nederpop (5 + 4 cd-box)

Chantal (rocha01)
Een beetje muziekliefhebber en radioluisteraar kan het niet ontgaan zijn: het is dit jaar 50 jaar geleden dat de Nederpop zijn intrede heeft gedaan. Met de single 'Rock Little Baby Of Mine' van The Tielman Brothers werd deze muziekstroom in de wereld gezet. Rock & roll van Nederlandse bodem, later uitgegroeid tot het heuse genre met de naam 'Nederpop'. Misschien niet wereldwijd bekend, maar zeker in ons land (en onze zuiderburen) een stroming die een breed scala aan artiesten kent, met een evenzo breed scala aan nummers. Van Shocking Blue tot Armand, van Pussycat tot Hans de Booy en van City to City tot Van Velzen en Di-rect. Elk decennium kent zijn namen, met daarbij de tijdgeest van dat decennium. Maar allemaal onder één paraplu die naam 'Nederpop' draagt. Dit lustrum gaat niet geheel onopgemerkt voorbij. Er is de nodige aandacht op radio en televisie, er komen boeken uit, er is een concert georganiseerd en het kan natuurlijk niet anders dan dat er cd's worden uitgegeven. FOK! kreeg de beschikking over een hele mooie 'bibliotheek' aan cd's. Twee boxen met respectievelijk vijf en vier cd's. 50 jaar Nederpop en 50 jaar Nederpop - Rare & Obscure vatten de geschiedenis van pop van Hollandse bodem aardig samen. Tijd voor een luisterproef.

50 jaar Nederpop
Het concert is inmiddels voorbij. Op 3 oktober jl. stond de Heineken Music Hall op zijn kop tijdens 50 jaar Nederpop Live. Voor degenen die dat hebben moeten missen, en uiteraard voor de verzamelaars onder ons, is er een prachtbibliotheek uitgegeven door Universal. De eerste box die we openen is 50 jaar Nederpop. Hierbij schuiven een vijftal cd's langs elkaar het doosje uit. De box gaat vergezeld van een mooi boekje geschreven door Leo Blokhuis, ons allen wel bekend (als je ook maar iets van de Nederlandse pop hebt meegekregen dan wel te verstaan).
De vijf cd's zijn ingedeeld per decennium: 60's, 70's, 80's, 90's en 00's. Het gaat veel te ver van in totaal vijf cd's alle nummers te bespreken. Dat is ook niet nodig, het gaat hier immers om werk dat zijn waarde al lang en breed heeft bewezen, maar nu eindelijk als erfenis voor later bij elkaar gevoegd is. Er zullen altijd muziekliefhebbers zijn die bepaalde namen missen bij dit vijftal, maar toch kan wel gesteld worden dat het gros van de namen zijn plaats zeker heeft verdiend.

Wat bij de box meteen opvalt is de brede opzet. Door per decennium een cd uit te geven is er voor elke generatie wel een schijf die aanspreekt. Laten we dus zeggen dat het hier duidelijk gaat om een cadeau voor het héle gezin. Het boekje dat bij de box zit geeft een keur aan leuke wetenswaardigheden en historische feiten van wandelende popencyclopedie Blokhuis. Een genot om te lezen en zeker een aanvulling bij de toch al indrukwekkende verzameling van nummers. Naast al de informatie en de tracklists bevat het boekje ook een aantal hele mooie foto's. Gitaren, belicht vanuit diverse hoeken prijken tussen de woorden van Blokhuis door. Deze foto's zijn zeker het vermelden waard, dus bij deze.

50 jaar Nederpop - Rare & Obscure
De tweede box die we ter beoordeling kregen is 50 jaar Nederpop - Rare & Obscure. De titel zegt het eigenlijk al: het gaat hier om raar en obscuur werk. De nummers zullen bij een wat minder breed publiek bekend zijn, maar dat maakt ze er zeker niet slechter om. Ook hier strekt het te ver om namen en titels te gaan noemen. Je zou immers door het noemen van één nummer, een ander tekort doen. Het gaat hier gewoon om een box die niet mag ontbreken in je kast, als je ook maar enigszins een muziekhart hebt en de Nederlandse pop een warm hart toedraagt.

The Tielman Brother - 1958 - het begin van de Nederpop

Als geheel geven de negen cd's een prachtig overzicht van wat er door de jaren heen aan Nederpop op de markt is gekomen. Van het bekende werk tot het wat minder bekende; het komt allemaal langs. Een reis door de muziek van de lage landen wacht op je; stap in de trein, het vliegtuig, de auto of hoe je ook wilt reizen... het kan zelfs al liggend in je luie stoel. Één ding bindt al deze vormen van reizen: 50 jaar Nederpop en 50 jaar Nederpop - Rare & Obscure móet gewoon in je cd-speler zitten.

Meer weten over alle activiteiten rondom het jubileumjaar van 50 jaar Nederpop? Bezoek dan de website die voor deze gelegenheid speciaal is opgericht.

Label: Universal Releasedatum: 26 september 2008 Waardering: