CD: GZA - Pro Tools

Joris (Scylla)
Zagen we laatst nog solowerk van RZA voorbij komen, nu is het met Pro Tools aan zijn Wu Tang collega GZA om te laten horen dat hij in zijn eentje ook zijn mannetje staat. Anders dan Rizza doet the Genius het op dit album een stuk rustiger aan. Geen agressieve macho-raps, maar op een kalme manier brengt dit oudste lid van The Clan zijn verhalen, drijvend op minimalistische beats die de oude Wu Tang-tijden doen herleven.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Pro Tools is geen bijzonder album. Nergens laat GZA of enkele van zijn gastartiesten iets speciaal horen, nergens komen beats voorbij zoals we die niet eerder hebben gehoord. En toch zou de hiphopwereld er een stuk mooier uitzien als elk hiphopalbum zo doeltreffend in elkaar zou steken als Pro Tools. Klonk elk nummer maar als het retestrakke '0% Finance'. Een simpel gitaarriffje op een licht rockende drum met enkele bijna poëtische metaforen van deze zalvende rapmeester. Op 'Pencil' komen Masta Killa en RZA het Wu Tang-plaatje even compleet maken, en samen met het de old-school toon van 'Alphabets' zorgt het voor een heerlijk vertrouwde sfeer.

En dan is er natuurlijk nog de vete met 50Cent, die natuurlijk niet mag ontbreken. GZA was ooit eens een keer dronken, beledigde Fifty op een podium, en sindsdien zit het niet helemaal lekker tussen de twee New Yorkse rappers. Op 'Paper Plate' bijt GZA weer flink van zich af en is hij niet mals: "I told you if I rain, there'll be an eternal drizzle / Woodwork strips being chipped to charred chisel / One verse shatter your spine and crush your spirit / No matter what, you still Window Shop for lyrics". En zo gaat het nog even door. Dit nummer is tevens een beetje de scheidslijn op het album, hierna weten nummers als 'Colombian Ties' en 'Path of Destruction' niet meer zo te boeien als de tracks aan het begin van het album. 'Life is a Movie' is dan wel weer een aardige afsluiter en dan komt Pro Tools met een live bonustrack aan zijn eind.

Elke flow straalt degelijkheid uit, en met Pro Tools laat GZA zien dat je in de hiphop niet per se vernieuwend hoeft te zijn om een hele lekkere plaat af te leveren. Met zijn zalvende stem vertelt hij verhalen op simpele, doch doeltreffende beats. Een degelijke rapplaat zonder poespas.

Label: Babygrande Records Releasedatum: Augustus 2008