Concert: Disturbed - The Indestructible Tour

Joost Melis (Pink_Floyd)
De Amerikaanse rockband Disturbed is weer druk aan het touren. Voor een speciale Europese tour is de band eenmalig naar de Heineken Music Hall gekomen. In een volgeladen zaal is de rockband vastbesloten het dak eraf te blazen. Langzaam gaan de lampen aan. Iemand van de crew van Disturbed rijdt de lead-zanger het podium op. Hij wordt losgemaakt en de kar rijdt weer weg. David Draiman kijkt het publiek aan. "Ik wil dat jullie Amsterdam laten weten dat rock nog lang niet dood is!" Met deze woorden begon het concert, dat vele uitbundige fans niet snel zullen vergeten.

Het eerste nummer dat ten gehore werd gebracht was het duistere 'Perfect Insanity'. Het nummer dat van de meest recente cd komt beukte er lekker in en de zaal werd meegenomen. Gedurende een anderhalf uur durend concert werden er parels van nummers gespeeld. Het zeer opzwepende 'Stupify' was een regelrechte hit. De gehele zaal schreeuwde luidkeels mee met het nummer.

Niet de hele avond verliep vlekkeloos. Het nummer 'Land of Confusion', een cover van Genesis, is zeer slordig gespeeld door gitarist Dan Donegan. Het was duidelijk merkbaar dat hij er vaak flink naast zat. Ook werd er tot drie maal toe een dronken persoon uit de zaal gesleept, waarvaan eentje zelfs al voor het concert tegen de muur aan lag te kotsen.

Om het optreden afwisselend te houden, was er een enorm wisselend decor gebouwd. Om de zes nummers veranderde de achtergrond. Achter de band hingen enorme doeken waar onder andere de bandnaam voorbij kwam, de artwork van Ten Thousand Fists, een enorme painting van the Guy en de artwork van de cd Indestructible. Dankzij deze wisselingen en de lichtsettings die waren gemaakt, werd ieder nummer speciaal en uniek.
Na het zeer strak gespeelde 'The Game', groette de band Amsterdam en liep weg. Het publiek bleef een dikke minuut klappen en joelen en uiteindelijk kwam David weer terug. Na eerst de mensen op de tribune af te zeiken dat ze de hele avond op hun reet te hebben gezeten, gaf de band nog een toegift van vier nummers.

'Inside the Fire' werd ingezet en na de korte onderbreking zat iedereen weer helemaal in de rocksferen. Het ontzettend goed gespeelde 'Down With The Sickness' rondde de avond rockend af.
Volledig uitgeput liepen vele fans de Heineken Music Hall uit. 23 nummers meezingen en meespringen vergt toch wel wat. Is de rock dood? Nee, zeker niet.

Setlist: