Boek: Cees van Raak - Langs vorstelijke grafsteden

Cindy
Altijd een indrukwekkend moment, wanneer een lid van het koninklijk huis overleden is en bijgezet wordt in de grafkelder van de Nieuwe Kerk te Delft. Vol eerbied gaan de levende leden naar beneden en de deur sluit geheimzinnig achter hen. Maar dat niet alle leden van het huis Oranje-Nassau hun laatste rustplaats hier hebben gevonden blijkt wel uit het naslagwerk van Cees van Raak, hij schreef het interessante boek Langs vorstelijke grafsteden.

Rondje kerken
Van Raak legt aan de hand van een aantal kerken een beknopte geschiedenis van ons koningshuis uit, met daarin de manier van overlijden van diens leden. Het boek is rijkelijk geïllustreerd met foto’s van de begraafplaatsen en details daarvan. Ook staan er wetenswaardigheden in die te maken hebben met het uiterlijk van de kerken en een aantal kleinere teksten over persoonlijke gebeurtenissen van de Oranjes. Naast die van de erkende leden van het koningshuis, beschrijft Van Raak ook enkele rustplaatsen van de buitenechtelijke spruiten. Zeker noemenswaardig is de plattegrond van de grafkelder onder de Nieuwe Kerk te Delft, met de namen en plek waar iedereen zou liggen.

Feit of fictie?
Maar er valt zeker ook wat aan te merken op dit naslagwerkje. De vormgeving is mooi, lekker rustig en goed afgewisseld met foto’s. De inhoud is daarentegen nogal rommelig. Je wordt meteen in het diepe gegooid en overladen met feiten die elkaar in een razend tempo afwisselen. Hierdoor dringen ze niet echt goed door en dat is jammer, gezien de interessante informatie die het boek eigenlijk bevat. In eerste instantie lijkt de stamboom achterin het boek een leuke toevoeging, maar het brengt de geloofwaardigheid van het boek toch ernstig in gevaar. Zo worden de dochters van Friso en Mabel niet met hun roepnamen vermeld en hebben ze er op miraculeuze wijze ineens een broertje bij gekregen, Constantijn genaamd. Ook staan de eega’s van de prinsen Pieter-Christiaan en Floris niet vermeld. Erg slordig. Bij nadere inspectie kloppen ook niet alle benamingen bij de bijschriften even goed en hierdoor rijst toch de vraag in hoeverre de andere feiten in het boek dan wel kloppen. Qua opzet is het boek dus dik voldoende, maar aan de uitwerking van de tekst had wat meer aandacht besteed mogen worden.

Uitgever: Pearson Education ISBN: 9789043012881 Pagina's: 192