Boek: Johan Faber - Wat bezielde Volkert van der G.?

Martijn (PartyAnimal87)
'Wat bezielde Volkert van der G.?' Het is een vraag die bijna 6,5 jaar na de moord op Pim Fortuyn nog steeds gesteld wordt. Schrijver Johan Faber ging op de vraag in en deed uitgebreid onderzoek om een antwoord te vinden. Het resultaat is terug te lezen in het boek Wat bezielde Volkert van der G.?.

Het verhaal begint op 6 mei 2002 rond een uur of vijf wanneer Volkert zich verstopt heeft in de bosjes bij het gebouw van 3FM. Daar ligt hij te wachten op het moment dat de populaire LPF-lijsttrekker het gebouw verlaat. Wat moet hij op dat moment gedacht hebben? Faber probeert het te ontrafelen en duikt de geschiedenis van Volkert in.

Volkert van der Graaf werd in 1969 geboren in Middelburg. Hij was een onopvallende jongen, die goede cijfers op school haalde en een voorliefde had voor de natuur en het milieu. Na het afronden van het gymnasium vertrok hij naar Wageningen, waar hij milieuhygiëne studeerde. In die tijd werd hij veganist en radicaliseerde in de loop van de tijd. Hij was regelmatig betrokken bij demonstraties en andere acties tegen (met name) dierenleed.

Begin jaren '90 richt Volkert samen met een aantal vrienden een eigen politieke partij op, zonder succes. Niet veel later doet hij een zelfmoordpoging en richt hij samen met Sjoerd van der Vouw de 'Vereniging Milieu-Offensief' (VMO) op. Het werk bij VMO zorgt ervoor dat Volkert gehaat wordt door boeren. Zijn bezwaarschriften drijven de agrariërs tot wanhoop en leiden tot bedreigingen aan Volkerts adres. Wanneer de bedreigingen serieus worden, schaft hij een pistool aan om zichzelf mee te kunnen verdedigen. Gebruiken zal hij het nooit, tot 6 mei 2002.

Uiteindelijk komen we weer uit in 2002. Volkert zag de groeiende populariteit van Fortuyn als bedreiging die gestopt moest worden. De voorbereidingen die hij treft worden uitgebreid besproken, net als de bewuste dag zelf in Hilversum. Het boek eindigt met de moord, de achtervolging en de uiteindelijke arrestatie.

Wat bezielde Volkert van der G.? is geschreven op basis van Volkerts bekentenis, getuigenverslagen, onderzoeksrapporten en interviews met mensen die Volkert van dichtbij hebben meegemaakt in zijn leven. De verhalen worden ondersteunt door passages uit zijn bekentenis en de rechtszaak. Faber heeft zijn huiswerk meer dan prima gedaan en heeft er een uitgebreid en gedetailleerd verhaal van gemaakt. Ook gaat hij in op de complottheorieën die vandaag de dag nog steeds rondgaan.

Het boek leest lekker weg, al moet je je hoofd er af en toe wel goed bijhouden om te voorkomen dat je details door elkaar gaat halen. Het geeft een interessant inzicht in het leven van één van Nederlands bekendste criminelen en is uitermate boeiende materie over één van de belangrijkste momenten in de geschiedenis van ons land. Zijn daad is nooit goed te praten. Maar dat Volkert anders is dan het beeld dat men van hem heeft wordt meer dan duidelijk na het lezen van dit boek.

Uitgever: Nijgh & Van Ditmar ISBN: 9038890753 Pagina's: 288