Boek: Syrie James - De verloren dagboeken van Jane Austen

Chantal (rocha01)
Elke liefhebber van Engels kostuumdrama kent de naam Jane Austen wel. Is het niet van de vele boeken die ze schreef, dan wel van de verfilmingen die er van haar boeken zijn gemaakt. Denk aan 'Sense and Sensibility' en 'Pride and Prejudice'. Stuk voor stuk zijn het juweeltjes in de geschiedenis van de Engelse literatuur en zullen ze ongetwijfeld bij velen op de literatuurlijst van de middelbare school gestaan hebben. Dat zij een talent bezat om prachtige verhalen te schrijven is duidelijk geworden door haar boeken, maar wat voor leven leidde zij verder? Op deze vraag kun je antwoord krijgen door het lezen van De verloren dagboeken van Jane Austen, een boek dat door Syrie James is samengesteld en sinds kort verkrijgbaar is.

Bewaard gebleven
Edward Austen Night, de broer van Jane, heeft ooit in Chawton Manor House gewoond. Wanneer decennia later het dak van het huis aan reparatie toe is, worden hierbij heel kostbare stukken gevonden. Het blijken de memoires van Jane Austen te zijn. Deze waardevolle manuscripten leiden tot het boek dat Syrie James heeft geschreven. Het geeft inzicht in het leven van een vrouw in de negentiende eeuw. Hoe was Engeland in die tijd? Was er een leven als schrijfster mogelijk in de jaren waarin Engeland vooral kleinburgerlijk was? Wie was de grote liefde in haar leven? Het zijn allemaal vragen die worden beantwoord in de dagboeken van Jane.

Het mooie aan het boek is dat het je aan de hand lijkt te nemen en je op die manier door het leven van deze beroemde vrouw leidt. Je ervaart haar warmte, haar verdriet, haar emotie. Je voelt haar inspiratie opkomen die tot haar boeken heeft geleid. Voor mensen die van Engelse literatuur houden, is dit boek zeker een must. Het geeft niet alleen informatie over Austen, het is een roman op zich. Het is een stukje geschiedenis dat is opgetekend door een vrouw die zich staande probeert te houden en die zich probeert te ontplooien in een tijd waarin vrouwen een beduidend andere rol werd toebedeeld dan vandaag de dag aan de orde is.

Intieme inkijk
Door het lezen van de dagboeken van Austen word je als lezer in de meest intieme wereld van iemand toegelaten. Dagboeken worden in eerste aanleg vooral geschreven voor de persoon zelf, niet met als doel later aan een groot publiek getoond te worden. Dagboeken leren ons echter, zeker eeuwen later, enorm veel over de tijdsgeest waarin mensen destijds leefden. De informatie die we eruit kunnen halen, is enorm waardevol, en dat geldt zeer zeker voor deze dagboeken. Syrie James doet recht aan Jane Austen als vrouw, als schrijfster en als inspiratiebron voor velen met deze optekening van De verloren dagboeken van Jane Austen. Een prachtig boek, dat je gelezen moet hebben wanneer je ook maar enigszins in Engelse literatuur, schrijvers of deze schrijfster geïnteresseerd bent.

Uitgever: Signatuur ISBN: 9789056722739 Pagina's: 286