Boek: Peter Leonard - Bloedpijl

Chantal (rocha01)
De kaft van het boek staart je donker en intens aan. Sommige boeken nodigen alleen al op basis van de cover uit om te lezen. Dat is ook het geval bij Bloedpijl, het debuut van schrijver Peter Leonard. De lichte bloedaccenten op de pijl wekken spanning en nieuwsgierigheid op. Wat is er met deze pijl gebeurd? Wiens bloed kleeft er aan deze pijl? En wie heeft deze pijl gebruikt om te doden? Het zijn enkele van de vele vragen die het zien van de voorkant van het boek bij je oproepen. Om achter de antwoorden te komen, is er maar één manier: openslaan en lezen.

Noodlot
Owen en Kate McCall zijn gelukkig getrouwd en hebben samen een zoon, de vijftienjarige Luke. Ze leven een redelijk comfortabel leven, dat met name financieel wordt ondersteund door de succesvolle race-carrière van Owen. Dat niet deze race-activiteiten, maar een noodlottig ongeval een einde aan zijn leven maakt is geheel onverwacht. Tijdens een jachtexpeditie wordt Owen door een pijl geraakt. Deze werd afgevuurd door zijn zoon met wie hij samen op jacht was. De pijl was echter bedoeld voor een hert en niet voor zijn vader. Het noodlot beslist anders. Niet het hert, maar zijn vader vindt de dood. Het brengt Luke in een psychische achtbaan, vol emoties, schuldgevoelens en verdriet. Kate probeert, naast het verwerken van haar eigen verdriet, haar zoon bij te staan.

Wanneer Luke van huis lijkt te zijn weggelopen, slaat bij Kate de paniek toe. Ze is bang dat hij misschien wel zelfmoord overweegt. Ze gaat op zoek naar hem en vindt hem uiteindelijk in de jachthut waar het drama zich destijds heeft afgespeeld. Alsof het nog niet voldoende is dat zij Owen hebben verloren, lijken ze nu in een bizarre zaak verzeild te raken. Luke wordt ontvoerd en er wordt een behoorlijke som geld geëist. Al snel blijkt er een link tussen het heden en het verleden te liggen. Wat zich ontvouwt is een spannende tocht door de bossen, een complot om vooral veel geld buit te maken en een zoektocht naar een uitweg om een nieuwe start te maken.

Schrijfstijl
De schrijfstijl die Peter Leonard hanteert vergt even wat aanpassing van de lezer. Hij pakt in diverse alinea's terug in de tijd en beschrijft zo bepaalde situaties meerdere malen, steeds bezien vanuit een ander personage. In het begin komt dit wat verwarrend over, eenmaal gewend hieraan draagt het bij aan de veelzijdigheid van het verhaal. Het maakt dat je als lezer betrokken raakt bij elk personage en bij de manieren waarop zij in het verhaal staan. Deze belichting van meerdere kanten is een schrijfstijl die niet zo heel veel schrijvers hanteren. Het is wel een wijze die meer voor zou mogen komen. Het geeft een prachtig beeld van de diverse kanten die een verhaal kent en verhoogt de verbondenheid met ieder personage.

Dat Leonard de 'schoenen' van zijn bekende vader, thrillerauteur Elmore Leonard niet zou kunnen vullen is met zijn debuut Bloedpijl al aardig weerlegd. De toekomst zal alleen nog maar verder uitwijzen dat hij zeker van zijn vader heeft geleerd en dit begin is een heel mooi bewijs van zijn talent om een krachtige, spannende thriller te schrijven zonder zich alleen maar te verlaten op de bekende naam die hij draagt. Zijn achternaam mag dan gelijk zijn aan die van zijn beroemde vader, zijn schrijfstijl is geheel uniek. Peter Leonard is een schrijver met een mooie toekomst in het verschiet. We kunnen zeker smachtend uitkijken naar zijn tweede boek.

Uitgever: TM Trademark ISBN: 9789049900694 Pagina's: 247