Theater: Jochem Myjer - De Rust Zelve

Joost Melis (Pink_Floyd)

Op dinsdag 30 september stroomde de Meerpaal in Dronten vol met mensen. Sommigen denken al een glimp van de cabaretier te zien en anderen halen grapjes naar boven uit oudere shows. Een ding is zeker; iedereen kan niet wachten om een avond te genieten van de drukke, leuke en muzikale Jochem Myjer.

Hij heeft krullen, is ontzettend druk en heeft zoveel materiaal in één show, dat je er drie shows van kan maken. Jochem Myjer is terug met een nieuwe show. In zijn vierde voorstelling De Rust Zelve vertelt Jochem over de geweldige dingen van het leven: op zijn eigen, rustige manier.
Die manier wordt al snel duidelijk. Na een nummer op conga's te hebben geslagen, schakelt Jochem meteen over naar ondertitels van een film. Een vertaalde uitspraak komt veel minder spectaculairder naar voren dan de originele Engelse. "Voorbeeldje; James Bond. Geschud, maar niet geroerd hè. Dat klinkt toch niet!".
Om de stoom van uit je oren te krijgen. Letterlijk. Op sommige momenten wordt deze zin geroepen en er schiet rook uit Jochem zijn oren. Als het goed gaat; Bij de eerste keer dat deze grap werd gemaakt, ging er iets kapot aan het mechanisme en schoot er ook rook uit zijn broek. Myjer speelde snel hier op in; "Dit krijg je niet op de DVD te zien hoor!".
Ook de laatkomers zijn nog steeds niet veilig. Midden in een grap schieten alle lampen aan en meteen roept Jochem: "We hebben laatkomers!". Snel grist hij een groot waterpistool uit de coulissen, springt van het podium en spuit de twee laatkomers nat.
De hele show is ontzettend goed neergezet. We maken kennis met Jochem zijn woonsituatie, de ergernissen van een familiedag en zijn vrienden en vriendinnen. Ook leert Jochem ons 'Bloemist Bob' kennen, die op iedere situatie wel een punchline weet. Zo zit Bob er niet mee als hij met drank op wordt aangehouden door de politie; "Ik zet gewoon mijn bril af, scheelt weer twee glazen".

Jochem is ook erg muzikaal. Achter zijn piano zingt hij grappige, maar ook zeer mooie nummers. In het nummer 'Je bent zo lief (als je boos bent)' horen we de dingen die Jochem doet om zijn vriendin boos te maken, want dan is ze zo lief. Hij maakt het later in de show weer goed met haar met het passionele nummer 'Ik ken je', Maar naast de gewone nummers, zien en horen we hem ook in enkele vreemde vormen zingen. Een jumpende en vioolspelende André Rieu, een vibrerende Elvis Presley en een dronken operaster passeren de revue. Vooral bij het laatste horen we pas echt wat Jochem vocaal in huis heeft. Een overweldigende stem laat het publiek nog ademloos van verbazing kijken, wat eindigt in een groots applaus.
De show eindigt met een vertelling van Sneeuwwitje en de Zeven Dwergen, maar dan op Jochem’s manier. Zeven dwergen op een wagentje worden opgereden en het absurde verhaal barst los. De meest bekende imitaties van Jochem worden gebruikt voor de stemmen van de dwergen. Voorbeelden zijn Piet Paulusma, Jules Deelder, Johan Cruijff, Samson en Gert, Martin Gaus, Willibrord Frequin en Jan Wolkers.
Deze vierde show laat zien tot wat Jochem allemaal in staat is. Als je zijn voorgaande voorstellingen al geweldig vond, dan kun je deze niet missen.
De show De Rust Zelve is nog tot 20 september 2009 te bekijken door heel Nederland.

Met dank aan MrManiak voor de submit!