DVD: Sex and the City: The Movie

roepdeman
Upper East Side, Manolo Blahnik kleding, Cosmopolitans, drama, de meest uitzinnige dialogen en natuurlijk de seks. Halleluja! Eindelijk zijn ze er dan weer, want Sex and the City: The Movie is uit op dvd! Het is alweer ruim vier jaar geleden dat het kwartet uit New York op de televisie verscheen om hun leven met ons te delen. Zes seizoenen lang wisten ze ons wekelijks een half uur te boeien met hun geweldige leven in The Big Apple.

De Film
[let op dit gedeelte bevat spoilers!]
Het eerste wat opvalt is dat de intro totaal anders is dan die van de serie. Er is goed over nagedacht dat de film groter is dan serie en dat de personages volwassenener zijn. Dat wordt dan ook prachtig uitgebeeld in bijvoorbeeld de openingsscène waarin Carrie met een immens grote bloem op haar jurk het scherm opkomt.

Het leven van Carrie Bradshaw (Sarah Jessica Parker) is erg veranderd. Ze schrijft geen columns meer voor de krant, maar werkt aan haar vierde boek. Ze heeft eindelijk wat geld kunnen sparen en een stabiele relatie opgebouwd met Mr. Big (Chris Noth). Ook voor haar vriendinnen Charlotte (Kristin Davis) , Miranda (Cynthia Nixon) en Samantha (Kim Catrall) is er veel veranderd. Charlotte adopteerde samen met haar joodse man Harry een Chinees meisje. Miranda heeft zich samen met Steve en hun zoontje Brady in Brooklyn gesetteld, maar mist echter haar leven in Manhattan. Samantha, die ooit zo op haar seksuele vrijheid was gesteld, bevindt zich net als haar vriendinnen in een vaste relatie in Los Angeles.

Als Carrie en Mr. Big besluiten om na het samenwonen te gaan trouwen, begint het drama. Carrie is niet het type dat van trouwen houdt en Mr. Big heeft er al twee huwelijken op zitten. Toch verandert Carrie binnen no-time van gedachte als de weddingplanner en haar vriendinnen zich beginnen te bemoeien met het huwelijk en al helemaal als ze een waterval van designer jurken over zich heen krijgt. Waar er eerst maar een select gezelschap aanwezig zou zijn, is de gastenlijst inmiddels opgelopen tot meer dan 300 gasten! Mr. Big voelt zich niet meer op zijn gemak en de communicatie tussen hem en zijn aanstaande bruid lopen ietwat spaak tijdens de voorbereiding van de grote dag.

Als het eenmaal zover is krijgt John toch last van zijn zelfvertrouwen en wilt de gelegenheid toch maar lekker klein houden. Helaas zorgen onvoorziene omstandigheden ervoor dat hij Carrie niet kan bereiken. De drama zet zich voort als Carrie denkt dat Mr. Big haar niet heeft geprobeerd te bereiken en haar dus voor het altaar heeft laten staan.

Het leven van Miranda en Samantha is in een sleur belandt. Samantha is de manager van haar vriend Smith maar vraagt zich hardop af of ze toch niet liever vrijgezel zou willen zijn. Miranda en haar man Steve doen niet meer aan seks. Als Steve een one-night stand heeft gehad met een ander, gooit Miranda hem de deur uit. Dit is totaal het tegenovergestelde van het leven van Charlotte, die zich in de zevende hemel bevindt als ze ontdekt dat ze zwanger is.

De Extra’s
Het meest bijzondere aan de dvd-box is toch wel het bonusmateriaal met de scènes die de film niet hebben gehaald en de diepte-interviews met de hoofdrolspeelster en director Michael Patrick King. Het is erg leuk om te zien en te horen hoe zij de film hebben ervaren na vier jaar niet met SATC bezig te zijn geweest. Ook de extra scènes zijn erg verhelderend te noemen en een leuke toevoeging aan het geheel, na de film gezien te hebben.

Het script had best een stuk positiever en/of lolliger mogen zijn, omdat drama nu toch wel de overhand heeft gedurende de film. Het verhaal is het minder sterk dan een enkel seizoen van Sex and the City , vooral omdat het langer is en in de serie misschien wel over een half seizoen zou worden uitgestrekt om tot zijn ontknoping te komen. Wellicht zou de film een stuk beter zijn geweest als de uitgeknipte scènes er juist wél in zouden zitten. Niet alleen omdat ze uitleggen waarom Mr. Big twijfels heeft, maar ook omdat het verhaal minder eenzijdig belicht zou worden.

De film zal het altijd goed doen op de talloze Sex and the City marathon-sleepovers die worden georganiseerd. Als je dus een grote fan bent van de serie, mag deze dvd absoluut niet in je collectie ontbreken om het verhaal te completeren!

Label: Paradiso Films Entertainment Releasedatum: 9 oktober 2008
Kijkwijzer: Waardering Film: Waardering extra's: