CD: Marc Collin - Hollywood Mon Amour

Chantal (rocha01)
Marc Collin bracht eerder al het album Nouvelle Vague uit waarop hij vooral nummers zette die in een bossa-novabroek gehesen waren. Met zijn nieuwste cd, Hollywood Mon Amour, heeft de artiest gekozen voor een "loungetrui". Bekende tracks uit de Hollywood filmindustrie worden door de "lounge-machine" gehaald en zie daar, een relaxte (soms iets té relaxt?) cd is het resultaat.

Tijdgeest
Waar Marc Collins in slaagt en wat hij ook duidelijk laat zien is dat je de tijdgeest uit een nummer kunt halen en het met wat bewerking ineens in een hele andere tijd kunt plaatsen. Voor deze cd nam hij als basis de Hollywood-filmklassiekers uit de jaren '80 en ontdeed hij ze van die specifieke jaren '80 uitstraling. Wat overbleef waren vooral kale nummers, die een veel rustiger gevoel meegaven. Op het eerste gehoor is het een lekkere cd, toch slaat de verveling al snel toe. Ook worden bepaalde nummers (bijvoorbeeld 'Eye Of The Tiger' en 'Footloose') toch wel wat ontkracht. Ze raken hun oorspronkelijke bedoeling en -vooral- power kwijt. Als we Raymond 'Barney' van Barneveld zouden zien binnenkomen op Collin's versie van 'Eye Of The Tiger' ligt het hele Frimley Green meteen in katzwijm, met Barney erbij. Het zal zeker niet als boost voor een goede dartpartij fungeren.

Marc Collin

Van de cd zijn diverse uitgaven verkrijgbaar, FOK! had alleen de beschikking over de standaard 1-cd uitvoering. Op de Limited Edition digisleeve en DLP-uitgaven zijn nog een drietal bonustracks te horen: 'Take My Breath Away' (Inga), 'Together In Electric Dreams' (Nadeah) en 'It's Wrong for Me to Love You' (Bianca Calandra). Helaas hebben wij het zonder deze toevoegingen moeten doen. Toch lijkt het niet zo te zijn dat deze extra nummers de beoordeling heel anders hadden doen uitpakken. Het blijft een overall-gevoel van "dertien-in-een-dozijn". Hoe vaak wil je een bepaald kunstje laten zien? Marc Collin laat het iets té vaak horen en dat maakt dat het album na een paar tracks toch echt gaat vervelen. Je wordt er misschien lekker mellow van, maar toch brengt het ook het verlangen naar iets meer variatie naar boven. Het is een leuk concept, dat voor drie of vier nummers zeker grappig is. Het levert ook wel een paar leuke nieuwe, oude tracks op. Maar een hele cd vol? Dat is net iets te veel van het goede.

Tracklist

1. Call Me – Skye
2. Eye of the Tiger – Katrine Ottosen