CD: Leoni Jansen - Second Wind

Chantal (rocha01)
Leoni Jansen (1955) gaat terug in de tijd, naar haar jeugd om precies te zijn. Vanaf november ligt de dubbelaar Second Wind in de winkels. Op één van deze twee cd's gaat Leoni terug naar haar tienerjaren en brengt ze nummers van onder andere Leonard Cohen, Bob Dylan en Joni Mitchell ten gehore. Lekkere muziek, die na het beluisteren van deze cd, wederom tijdloos blijkt te zijn. De tweede cd kent een traditioneler geluid. De Ierse invloed is er duidelijk in te horen. Veel nummers zijn door anderen geschreven, maar er staat ook wat eigen werk op. Een mooi setje cd's met inlay in een handig kartonnen doosje. Prachtig cadeau voor de komende feestdagen.

Old & New
Veel mensen zullen bij de naam Leoni Jansen meteen denken aan haar optredens met vrouwen uit allerlei landen. Een project waar zij destijds hoge ogen mee gooide. Toch is er meer, zo blijkt wel als we haar discografie bekijken. Solo-albums als 'Three Magic Little Words' and 'Heartstrings and Loose Ends' zijn stuk voor stuk goed ontvangen. Haar stem klinkt warm en zwoel en haar manier van zingen brengt je in een totale staat van rust. Zelfs bij de wat meer uptempo nummers voel je toch een oase van berusting over je heen komen.

De beide cd's hebben een eigen subtitel: cd 1 heet Old Friends, cd 2 luistert naar de naam New Friends. Zoals eerder gezegd gaat Leoni op de eerste cd terug in de tijd en doet zij even haar tienerjaren herleven. Juweeltjes als 'Both Sides Now', 'Ramona', 'Jolene' en 'Suzanne' geven een mooi beeld van de muziek uit die tijd. Dit alles op een geheel eigen wijze door Leoni je huiskamer in gebracht. Ondanks dat het om covers gaat, heeft de zangeres elke track een eigen stijl meegegeven, dat unieke Leoni-jasje.

Keltische invloeden
Op de tweede cd treffen we een set Keltisch getinte nummers aan. Dit uitstapje is niet vreemd, eerder genoemde albums van Leoni waren al in deze stijl. Het hemelse geluid dat veel Keltische zangeressen hebben, lijkt ook bij onze Nederlandse Leoni aanwezig te zijn. Tussen deze lijst treffen we ook de titelsong aan, 'Second Wind', door Leoni zelf geschreven. Het past goed in het geheel, is zeker geen vreemde eend in de bijt.

Al met al kunnen we wel stellen dat deze dubbelaar een zeer aangename set is geworden, die je eigenlijk niet mag missen als je ook maar enigszins van muziek houdt. Dat Leoni haar projecten een beetje 'vaarwel' heeft gezegd en nu door de theaters toert met haar nieuwe repetoire (en dat ook in het nieuwe seizoen zal gaan doen) kan enerzijds als jammerlijk worden ervaren. Haar projecten waren immers allemaal erg succesvol en van grote waarde voor de muziek en de integratie van nationaliteiten. Toch is deze kentering in haar carrière niet zo dramatisch als het klinkt. De 'oude' Leoni is er nog altijd, alleen in een ander jasje, gezet in een setting van warme en ongetwijfeld uitverkochte theaters. Het leert je een andere kant van de zangeres kennen, een kant die er mag wezen.

Krijg je de kans om een theatervoorstelling van haar bij te wonen; doen! En als dat niet lukt, is de aanschaf van deze dubbelaar een goed alternatief. Second Wind is weer eens een juweeltje van eigen bodem, op basis van juweeltjes van vreemde bodems.

Label: Noon Records Releasedatum: 14 november 2008 Waardering: