CD: Mogwai - The Hawk Is Howling

Kees (q-_-b)
De Schotse band Mogwai zal bij weinig mensen een belletje doen rinkelen, maar is één van de grootste post-rockbands ter wereld. Met lange nummers waar veel gitaarwerk en bijbehorende effecten in verwerkt zitten, heeft de band een eigen geluid ontwikkeld en is daaraan te herkennen. Sinds 1995 timmert dit Schotse vijftal hard aan de weg en heeft sindsdien zes albums uitgebracht. The Hawk Is Howling is de nieuwste plaat, die weer garant staat voor tien heerlijke nummers. Op de cover van het album staat, naar men zegt, een havik afgebeeld, maar deze vertoont ook erg veel gelijkenissen met een adelaar. Laten we hopen dat de muziek op het schijfje niet ook ergens veel gelijkenissen mee vertoont, want het eigen geluid is juist wat de band zo groots maakt.

Met 'I'm Jim Morrison, I'm Dead' heeft het album een rustig intro met lange gitaaruithalen en donkere drumpartijen, die we bijna orkestraal kunnen noemen. Denk niet dat je een plaat van Mogwai opzet voor de lekkere 'luisterliedjes', bedenk namelijk dat er zelden vocale ondersteuning zit bij nummers van Mogwai. Dit heeft als pluspunt dat je je helemaal kunt laten meeslepen door het instrumentale geweld. Een voorbeeld van dit geweld vinden we bij 'Batcave'. Met lekkere stonertrash die bij vlagen doet denken aan Kyuss, kabbelt het sprookje dat The Hawk Is Howling heet, op een prettige manier voort.

Onlangs werd Young Team, het eerste album van Mogwai, opnieuw uitgebracht door Chemikal Underground. Van de band was dit niet nodig geweest, omdat de leden (onterecht) rood aanlopen van schaamte als er over gepraat wordt. Volgens de heren hebben ze nooit zulke slechte nummers gemaakt als toen. Als we dat eerste en laatste album naast elkaar leggen, hoor je gelijk dat er flinke progressie geboekt is. Op Young Team klinkt alles nog chaotisch en goedkoop, iets waarbij The Hawk Is Howling absoluut geen sprake van is. De nummers zijn stuk voor stuk een technisch geheel en van rommelige indrukken kunnen we niet spreken.

Ondertussen zijn we beland bij het volgende nummer dat goed in het gehoor ligt. 'The Sun Smells Too Loud' springt eruit, omdat het als één van de weinige nummers een soort herkenningsmelodie heeft, dit in de vorm van een gitaarrifje gecombineerd met een donkere drumpartij. Het volgende nummer, 'Kings Meadow', heeft hier geen last van, gezien het een akoestisch werk betreft wat bijna naar lounge neigt. Of de band het idee had een statement te maken met 'Scotland’s Shame' is de vraag, maar de band heeft geen enkele reden om zich te schamen met dit nummer en breder bezien niet met het album.

Mogwai heeft met The Hawk Is Howling weer een pracht van een album afgeleverd en zal hier tijdens de optredens in de Melkweg en de Oosterpoort ongetwijfeld een repertoire van spelen.

Label: Wall Of Sound Releasedatum: 22 september 2008