CD: Tori Amos - Live At Montreux 1991-1992

Joost Melis (Pink_Floyd)
"This is really different for me, cause I always played in my living room" sprak Tori Amos nadat ze voor het eerst 'Crucify' had vertolkt in Montreux. Op zich vreemd dat deze getalenteerde dame al vóór de release van haar eigenlijke solo-debuut, Little Earthquakes, werd opgenomen in de roemruchte Zwitserse stad. Maar achteraf gezien een prima zet, want op deze manier ontstond de mogelijkheid om een dubbelalbum van haar live-optredens in 1991 en 1992 in Montreux uit te geven. De bootlegs hiervan circuleerden al jaren rond, maar nu is Live in Montreux 1991-1992 ook echt officieel verkrijgbaar.

De eerste registratie in juli 1991 vond plaats terwijl haar debuut-cd nog niet in de winkels lag, maar logischerwijs bestaat het gros van dit optreden uit nummers van dit album. Slechts het lied 'Song For Eric' en de Led Zeppelin cover 'Thank You' flankeren haar eigen oeuvre. Ontwapenend opent ze met 'Silent All These Years'. Op het tweede album merk je bij deze track dat de omgang met het publiek is vooruitgegaan. Lieflijk, beleefd, maar toch eigenzinnig deelt ze details, vertelt ze verhaaltjes en ergert zich openlijk aan mensen die hardop door hoor haar introverte performance heen praten.

De registraties bevatten een keur aan intimiteit, alsof Amos zelf met haar piano in je favoriete kroeg of huiskamer zit. Onbevangen en intens tegelijkertijd klinkt haar prachtige pianospel en soepele, getormenteerde of verhalende stem. Soms fluistert ze hijgend in je oor, andere keren schreeuwt ze je nekharen recht overeind, eigenlijk zoals alleen Tori Amos dat kan. Little Earthquakes wordt hier op magistrale wijze neergezet en is in live-setting eigenlijk nog mooier dan de studio-opnames. Bekendere meesterwerkjes 'Winter', 'Crucify' en 'Silent All These Years' glijden behaaglijk als zachte zijde voorbij, maar ook het roerende a capella 'Me And A Gun' nestelen zich in de krochten van je ziel. Dit is één van de mooiste live-verzamelingen die Tori in haar jonge jaren weergeven. Kippenvel.

Label: Eagle Records Datum: September 2008 Waardering: