Film: Bottle Shock

Laura (Oplaatbatterij)
Bottle Shock gaat over wijn. Zoals de meesten wel zullen weten, komt het grootste gedeelte van de wijnen uit Frankrijk. Minder bekend is dat er ook in Amerika wijn wordt gemaakt. Bottle Shock vertelt het waargebeurde verhaal over de strijd tussen de arrogante Franse wijnmakers en de boerenpummels uit Californië. Wie maakt de beste wijn?

De Britse wijnhandelaar Steven Spurrier (Alan Rickman) heeft zijn eigen wijnwinkel in Parijs. Deze loopt echter niet goed en om zijn zaak te promoten besluit Steven een wijnproeverij te organiseren. Professionele wijnproevers moeten zowel Franse als internationale wijnen 'blind' proeven. Natuurlijk om aan te tonen dat de Franse wijnen toch echt superieur zijn, of is dat misschien toch niet zo?

Steven vertrekt naar Napa Valley in Californië om wijnmakers te vragen mee te doen aan zijn wedstrijd. Hij komt daar terecht bij wijnboer Jim Barrett die het ook niet al te makkelijk heeft. Hij heeft schulden bij de bank, zijn vrouw is er vandoor met een ander, zijn werknemer heeft hem verlaten en zijn zoon is maar een luie hippie. Als Steven de wijn van Jim wil gebruiken in de proeverij is Jim dan ook niet bepaald enthousiast, maar zoon Bo (Chris Pine), die eindelijk toch iets van zijn leven wil maken, zorgt ervoor dat de wijn van zijn vader toch meedoet.

De uitkomst van de proeverij is niet al te verrassend, maar daar gaat het in Bottle Shock ook niet om. Waar het dan wel precies om gaat, is echter ook niet helemaal duidelijk. Er zitten teveel kleine verhaallijnen in om op te kunnen maken wat precies de boodschap is die regisseur Randall Miller wil uitdragen. Bijvoorbeeld de verhaallijn over de driehoeksverhouding tussen Bo, zijn beste vriend Gustavo (Freddy Rodriguez) en de mooie Sam. Bottle Shock gaat over wijn, waarom moet er dan ook nog een romantische verhaallijn in die de vriendschap tussen twee jongens verstoort? Het is allemaal net iets te veel van het goede.

Hoewel er dus iets teveel kanten worden behandeld, springt de rol van Alan Rickman eruit. Hij is goed in zijn element als de Britse snob Steven en de meeste grappige momenten die in Bottle Shock zitten, komen van zijn hand. Het personage van Freddy Rodriguez wordt helaas niet goed uitgelicht. Hij speelt Gustavo, een jongen die eerst bij Jim in dienst is, maar later zijn eigen wijn gaat maken. Dit had een interessant element kunnen zijn in de film, maar hier wordt te weinig aandacht aan gegeven.

Jim Barrett streeft ernaar de perfecte Californische wijn te maken, maar Bottle Shock is geen perfecte film geworden. Door de vele verhaalelementen is er te weinig diepgang om er echt in op te kunnen gaan. Gelukkig maakt Alan Rickman veel goed en zijn ook de vele uitgestrekte beelden van de Californische landschappen fijn om naar te kijken. Zeker als je van wijn houdt is Bottle Shock een vermakelijke film.

Label: European Film Partners Releasedatum: 2 oktober 2008
Kijkwijzer: Waardering film: