CD: Various - Earthquake Magnitude 1

Martijn (PartyAnimal87)
Earthquake Magnitude 1 vond in juni 2008 plaats in het Eindhovense Beursgebouw. Duizenden hardcoreliefhebbers gingen daar los op de keiharde beats van onder anderen Endymion, Dana en The Stunned Guys. Twee sets van deze avond zijn nu terug te vinden op de bijbehorende cd, met daarop dj Vince en D-Passion in the mix!

Vince, één van de grote namen in de hardcorescène, zet een setje neer waarin klassiekers gecombineerd worden met het recentere materiaal. Zo worden 'Demons', 'Pain Till I Die' en 'Fingherz' moeiteloos gemixed met nieuwe tracks van Evil Activities, Kasparov en Na-Goyah. Erg lekker is 'Cliffhanger (Angerfist Refix)' van G-Town Madness & The Viper. Deze refix is een flink opgevoerde en strakkere versie van de plaat die vorig jaar gereleased werd. Heel anders is 'The Switch' van Angerfist en Predator. Een vrij eentonige plaat, die snel gaat vervelen. Tussendoor volgt nog een kleine verrassing met Pendulum: drum and bass tussen het snelle gedreun door. De afsluiting van de set zit ook goed in elkaar. Vince schuwt het harde werk niet en voert het tempo nog even lekker op om er een knallend einde aan te breien.

D-Passion gaat op de tweede cd op een wat duistere tour. Zijn set bestaat voornamelijk uit eigen producties en remixen, en het overige materiaal is afkomstig van zijn labelgenoten bij Third Movement. Zo komen twee remixen voorbij die Promo gemaakt heeft van de klassiekers ‘XTC Love’ en ‘Jealousy Is A Motherfucker’. Net als op de eerste cd komt 'The Tablet' van Promo in deze set langs. Gelukkig is het geen nummer dat snel verveelt dus een straf is het niet. De 15 tracks gaan in een razend tempo voorbij en luisteren lekker weg, al slaat de eentonigheid soms wat toe.

Live opnames zoals deze geven een cd net dat beetje extra. De mensen die meezingen, schreeuwen en klappen en het mixwerk van de dj's geven je het gevoel dat je in de zaal staat. Dat geldt ook voor de bijdrage van de mc. Tenminste, als dat een beetje fatsoenlijk gedaan wordt. En dat is op deze compilatie niet het geval. In plaats van een nuttige bijdrage op de goede momenten te leveren, schreeuwt de mc in kwestie zonder gevoel voor timing in de microfoon. Het voegt niks toe en na drie keer hetzelfde riedeltje uit zijn mond gehoord te hebben ben je er wel klaar mee.

Het album zit qua muziek lekker in elkaar. Beide dj's leveren een zo goed als strakke mix af. Daarom is het jammer dat de mc een hoop luisterplezier weet te verpesten. Een goede tip voor de volgende keer: live opnames zijn prima, maar dan zonder mc!

Label: Mid-Town Releasedatum: 16 augustus 2008