Boek: Terry Pratchett - De wintersmid

Patrick (maduropa)
De heks Tiffanie Verweerd heeft het niet makkelijk, ze is bij Opoe Wedersmeer in de leer en ze heeft de stommiteit begaan om te dansen met de Wintersmid. Deze natuurgeest denkt nu dat zij de Zomerfee is en is daardoor enorm geïnteresseerd in de jonge heks. Het blijft niet alleen bij sneeuwvlokken die op haar lijken, ook een enorme ijsberg `met haar beeltenis drijft rond en brengt ernstige schade aan de schepen toe. Maar er is nóg een probleem: juf Trouweloos weet dat haar tijd is gekomen, een andere heks zal haar huisje krijgen en de zorg voor de dorpsbewoners over moeten nemen. Als die keuze valt op Annagramma, geeft Tiffanie zichzelf er een nieuwe taak bij: zorg ervoor dat Annagramma er geen zootje van maakt. "Jammerdejammer, maar gellukkes benne de Fiegels d’r ok nog bai om het klaine kokkertwaif te hellepe."

Terry Pratchett is vooral bekend van zijn verhalen van de Schijfwereld, een eigen universum dat hij heeft gecreëerd. Over dit universum heeft de in 1948 geboren schrijver inmiddels al ruim 36 boeken geschreven. Terry debuteerde echter in 1971 met het kinderboek The carpet people. Met zijn derde boek Strata parodieerde Terry het boek Ringworld van Larry Niven. Het volgende boek van Terry Pratchett ging verder op deze weg. Met een mix van parodie, humor, veel knipogen en een extra vleugje magie creëerde Terry zijn vierde boek, The colour of Magic, het eerste boek in de Schijfwereld-serie. Door het succes van dit boek nam hij ontslag als woordvoerder bij een kerncentrale. Sindsdien is hij fulltime schrijver geworden. In de jaren negentig publiceerde hij zelfs maar liefst 16 nieuwe verhalen.

Wintersmid is vertaald door Venugopalan Ittekot, zeg maar gewoon de vaste vertaler van Schijfwereld. Wintersmid is een verhaal van de Schijfwereld, niet een verhaal uit de Schijfwereld-serie zelf. Verwarrend? Niet nodig, je kunt het boek losstaand van de serie lezen. Als je de hele serie wel wilt gaan lezen, dan is er goed nieuws. De eerste 15 boeken zijn recent opnieuw uitgegeven, de volgende reeks volgt in het voorjaar van 2009. Maar snel even naar de bibliotheek zal vast geen enkel probleem zijn. Voor mij was dit het eerste Terry Pratchett boek dat ik gelezen heb. Het enige wat me moeite kostte bij het lezen van dit boek was het geschreven dialect van de Fiegels, iets wat gaandeweg wel steeds beter lukt. Vooral door de absurde ondertoon, neem bijvoorbeeld de "buffocatalogus", maakt het tot een zeer prettig boek om te lezen. Wat betreft de vertaling zullen er genoeg voor- en tegenstanders zijn dat de originele Engelse variant beter is, de Nederlandse mag er absoluut ook zijn.

Uitgever: Mynx ISBN: 9789022550557 Pagina's: 350
Waardering::