DVD: P.S. I Love You

Iris (IDB)
P.S. I Love You is een verfilming van het gelijknamige boek geschreven door Cecilia Ahern. In deze romantische liefdesdrama wordt hoofdpersonage Holly (Hilary Swank) geconfronteerd met de harde werkelijkheid wanneer haar man Gerry (Gerard Butler), met wie ze al ruim 10 jaar haar leven deelde, komt te overlijden. Hierdoor valt ze in een donker gat, is ze in een klap haar hele toekomstbeeld kwijt, voor zover ze die had, en sluit ze zich op in haar huisje in New York om maar omringt te blijven door de spullen en herinneringen van haar overleden man. Een paar weken lang weigert ze elk contact met de buitenwereld, negeert ze telefoontjes van vrienden en familie en loopt ze voortdurend in de kleding van Gerry rond. Totdat op haar 30ste verjaardag haar familie ineens op de stoep staat en ze een nogal onverwacht pakketje krijgt. Het blijkt een verjaardagstaart te zijn van haar man, met een ingesproken casettebandje waarop Gerry haar laat weten nog geen afscheid te willen nemen en haar daarom in de vorm van brieven opweg wil helpen haar leven weer op te kunnen pakken.

Post
Brieven van haar overleden man, die de pijn hiervan zouden moeten verzachten, maken hun opwachting. In elke brief een opdracht voor Holly om haar leven terug op de rails te krijgen. Uiteraard voert de rouwende Holly al deze opdrachten trouw uit, en wordt het verlangen naar steeds een nieuwe brief groter en groter. Gerry, die de laatste paar dagen voor zijn dood flink wat werk in zijn plan heeft gestoken, heeft duidelijk wat teweegebracht, aangezien Holly's moeder Patricia (Kathy Bates), die Gerry eigenlijk helemaal niet zag zitten voor haar dochter, zich er zelfs mee gaat bemoeien. De spanningen lopen hoog op, waarna alsof Gerry het aanvoelt er een toepasselijke brief binnen komt waarin hij Holly op reis stuurt. Even weg van alles.

Avontuur
Holly, die in dit 'avontuur' wordt bijgestaan door haar vriendinnen Denise (Lisa Kudrow) en Sharon (Gina Gershon), gaat op een door Gerry verzorgde reis naar Ierland, waar de twee elkaar hebben leren kennen. Hier komen alle herinneringen van vroeger weer naar boven en wordt het gemis er niet minder op, totdat ze William (Jeffrey Dean Morgan) ontmoet. Deze muzikant lijkt wel interesse te wekken bij Holly en in de wanhopigheid om het alleen zijn tegen te gaan, gaat ze op hem af. Na haar tripje in Ierland vragen we ons als kijker sterk af waar deze 'hunk' ineens is gebleven, aangezien er verder vrij weinig over wordt onthuld. Terug in New York krijgt ze de laatste brief van Gerry, van haar moeder. Hier komt het verhaal tot een niet al te verrassend einde en sluit het af met een nietzeggende zoen met Daniel (Harry Connick Jr.), die verder geen echte rol speelt in het hele verhaal, behalve een rugsteuntje voor de rouwende Holly.

Wie?
Behalve hoofdpersonage Holly komen de personages eigenlijk niet echt goed uit de verf. Omdat er verder te weinig nadruk op wordt gelegd en het een beetje loslopende karakters zijn zit het verhaal niet heel erg sterk in elkaar. Het avontuur zou dus net zo goed een solo actie kunnen zijn geweest en is het voor de opvulling alleen wat aantrekkelijker gemaakt. De film doet het boek geen eer aan, aangezien er een aantal belangrijke aspecten zijn weggelaten die de film tot een eventueel succes hadden kunnen maken. Zo zie je bijvoorbeeld in de extra's op de DVD een aantal 'Deleted Scenes' die een hele verhaallijn doen verdwijnen. Desondanks is regisseur Richard LaGravenese erin geslaagd de tevredenheid van schrijfster Cecilia te waarborgen, zo vertelt zij in het interview dat ook te vinden is op de DVD. Maar of datzelfde geldt voor het publiek, is nog maar de vraag...

Label: Warner Home Video Releasedatum: 27 augustus 2008 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's: