Boek: Christoph Marzi - Malfuria: Het schip der schaduwen

Patrick (maduropa)
De kleine Catalina Soleado heeft een heel speciale vriend, de zeewind genaamd El Cuento die met haar spreekt. Maar er is niemand aan wie ze dit heeft verteld, al helemaal niet aan de oude Márquez, de Kaartenmaker. Catalina is ook een kaartenmaker, maar ze moet zich beperken tot het kopiëren hiervan en mag zelf niets maken. Als op een dag een zwevend schip aankomt in de haven van Barcelona, laat Márquez Catalina een kaart zien die door haar moeder is gemaakt. Het speciale aan de kaart is dat deze zich aanpast aan het jaartal dat men wilt zien. Haar moeder was een heks en Catalina heeft diezelfde gave als haar moeder. Terwijl Catalina de kaart bekijkt komen de gemaskerden uit het schip tevoorschijn en starten ze hun zoektocht naar de heks. Als het meisje op de vlucht slaat, ontmoet ze de onhandige Jordi, de zoon van de vuurtorenwachter. Met de hulp van El Cuento proberen ze de gemaskerden voor te blijven. Tijdens hun vlucht komen ze in de wonderbaarlijke Bibliotheek van de levende Verhalen, hier ontdekt Catalina dat haar gave haar in staat stelt de wereld te veranderen door simpelweg de kaart anders te tekenen.

Christoph Marzi woont in Saarbrücken, Duitsland en is leraar. Hij is op 7 mei 1970 geboren en groeide op in de Eiffel. Toen hij vijftien jaar oud was begon hij met het schrijven, in 1994 bracht hij al een eerste bundel uit met korte verhalen. Maar pas in 2004 debuteerde hij echt met zijn eerste roman, Lycidas, welke (nog) niet in het Nederlands is verschenen. Hiervoor kreeg hij in 2005 de Deutscher Phantastik-Preis in de categorie Roman-debuut voor Duitstalige boeken. Met Lycidas startte hij zijn eerste trilogie, de tweede trilogie is Malfurie. Het boek Het schip der Schaduwen is daarvan de opener. In Duitsland is de serie al compleet verschenen. Naast Malfuria en Lycidas heeft Christoph een derde trilogie geopend, genaamd Fabula.

Het boek neemt de (jonge) lezer mee naar een sprookjesachtige wereld, waar ooit de magie volop aanwezig was. Veel van de magie is al verdwenen, mede door de klopjachten op de heksen die men in het verleden hield. Wat dat betreft zijn er zat parallellen tussen onze eigen wereld en de wereld die door Christoph Marzi gecreëerd is. Het schip der schaduwen is een mooi en spannend boek welke helaas te snel afgelopen is. Het is namelijk niet eenvoudig geweest om dit boek weg te leggen, je blijft er gewoon in lezen. Die vreemde wereld, de spannende achtervolgingen, de vele antwoorden maar nog veel meer vragen, het laat je niet snel los. Gelukkig is de serie al helemaal klaar, het zal dus alleen een kwestie van tijd worden voordat de overige twee boeken vertaald worden. Je kunt natuurlijk wachten tot de serie helemaal compleet is, maar waarom uitstellen?

Uitgever: De Fontein ISBN: 9789026124273 Pagina's: 320