CD/DVD: David Gilmour - Live in Gdansk

Joost Melis (Pink_Floyd)
Pink Floyd-fans zullen de afgelopen weken wel even hebben moeten slikken toen ze het nieuws ten gehore kwam dat Richard Wright was overleden. Een geweldenaar op toetsen en één van de oprichters van de band heeft decennia lang voor pracht en praal in de muziekwereld gezorgd.
Op de laatste uitgave van David Gilmour, Live In Gdansk speelt de keyboardvirtuoos nog aan de zijde van "The Voice and Guitarist of Pink Floyd".

Live In Gdansk is in maar liefst zes verschillende uitvoeringen verkrijgbaar. Allereerst als dubbel-cd, als dubbel-dvd, 2-cd+1-dvd, 2-cd+2-dvd, 3-cd+2-dvd en het LP-pakket. Ga er maar aan staan om daar een keuze uit te maken. FOK! mocht zich ontfermen over de 2-cd+1-dvd versie.

Het concert was een memorabel moment voor zowel Gilmour als voor de mensen in Polen. Gilmour speelde voor het eerst in Polen en was uitgenodigd door Lech Walesa en de burgemeester van de stad om de oprichting van de vakbond Solidarity Trade Union te herdenken. De vakbond die door de jaren heen groeide en groeide en er voor zorgde dat Walesa later president van een "bevrijd" Polen kon worden. Voor de gelegenheid werd de havenkade omgetoverd tot industriële rock-oase. Met hijskranen op de achtergrond, een zestal videoschermen hoog boven het podium (voor elk bandlid één) en een 50.000-koppig publiek is het een indrukwekkend schouwspel.

Gilmour en consorten (onder andere dus Wright, Phil Manzanera en het Baltic Philharmonic Orchestra onder leiding van Zbigniew Preisner) zetten een sfeervol optreden neer dat technisch en muzikaal navenant perfect in elkaar steekt. Het concert vond in 2006 plaats onder de hoed van de 'On An Island'-toer. Vandaar dat enkele nummers van dit album ook live aan bod komen. Uiteraard keert Gilmour ook terug naar oude gloriedagen en zet bijvoorbeeld een verbluffende 'Echoes', 'Fat Old Sun', het toepasselijke 'A Great Day For Freedom' en 'Shine On You Crazy Diamond' neer. Verrassend is de toevoeging van 'Astronomy Domine' (uit het Syd Barrett tijdperk) inclusief psychedelische licht- en videoshow. Verrassend, maar wel erg goed uitgevoerd en hier zijn we Wright weer op zijn best. Natuurlijk kan de verwachte afsluiter 'Comfortably Numb' niet uitblijven. Wright neemt ook hier weer wat vocalen voor zijn rekening en de samenwerking tussen de twee heren is subliem. Het orkest steekt hier eigenlijk voor het eerst echt zijn hoofd buiten de deur en is zeker van toegevoegde waarde. Live In Gdansk is een prachtige live-registratie waar veel rust en professionaliteit vanaf straalt. Gilmour is nog steeds goed bij stem, speelt zelf saxofoon op 'Red Sky At Night' en banjo op 'Then I Close My Eyes', maar op gitaar is hij heer en meester. Gilmour kan een verhaal vertellen met snaren: snerpend, fluitend, gillend of strak en log.

De beide cd's bevatten het hele concert in Gdansk, terwijl de dvd een bijna twee uur durend gedeelte laat zien. Daarnaast bevat deze nog het Gdansk Diary (37 minuten)die de stad, de opbouw voorbereidingen en een blik achter de schermen toont. Een must voor de Pink Floyd / Gilmour liefhebbers!

Label: EMI Datum: September 2008 Waardering: