DVD: La Face Cachée

Erik (getikte_rik)
La Face Cachée is Frans voor 'Het verborgen gezicht' en slaat op Isabelle, de vrouw van François. De twee leven al jaren langs elkaar heen. Hij pingelt wat op zijn piano, en zij valt er rokend bij in slaap. De pogingen van François om een wandkast in elkaar te timmeren lijken symbool te staan voor zijn relatie met Isa.

La Face Cachée is een relatiedrama, dat moge duidelijk zijn. Pijnlijk realistisch, en dat maakt de film bij tijd en wijlen even pijnlijk saai en ingekakt als de relatie tussen François en Isa. Dat is te wijten, of eigenlijk te danken aan het briljante acteerspel van de hoofdpersonen. Regisseur en schrijver van de film, Bernard Campan, speelt de hoofdrol van François zelf, en zijn tegenspeelster Karin Viard blinkt uit in haar rol als de breekbare Isabelle. Hoewel laatstgenoemde het aanvankelijk ontkent: ze loopt wel degelijk met een duister geheim rond.

In een tijdslijn van een viertal weekenden wordt er langzaam en ongemerkt een spanningsboog opgebouwd. De dialogen in de anderhalf durende film zijn subtiel en af en toe humoristisch, maar ook zo liefdeloos dat je er als kijker haast naargeestig van wordt. De karakters van de twee zijn sowieso amper uitgewerkt. Hoe kun je je als kijker betrokken voelen bij een stel van wie je niet eens weet waarom hun relatie zo wankel is als de wandkast die François maar niet in elkaar gezet krijgt? Wat is er aan de hand? En wordt het mysterie rond Isa ook opgelost?

La Face Cachée is qua beeld een mooie film, maar het verhaal ontbreekt. Je krijgt als kijker een periode te zien uit het voortkabbelende leventje van een niet al te sprankelend stelletje, en na afloop blijf je nog met vragen zitten. Vragen die er niet eens echt om schreeuwen om opgelost te worden, daarvoor beklijft het verhaal niet genoeg. La Face Cachée betekent zoals gezegd een verborgen gezicht, en het blijft een verborgen gezicht. Een gezicht dat je je na het kijken van de film nog maar moeilijk kunt herinneren.

Label: Pan Européene Releasedatum: 12 augustus 2008 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: n.v.t