CD: Basshunter - Now You're Gone - The Album

Martijn (PartyAnimal87)
'Boten Anna' was enkele jaren geleden een gigantische hit. Het onverstaanbare Zweedse gebrabbel van Basshunter bereikte in Nederland een tweede plek in de hitlijsten. Na een paar bescheiden hitjes werd het in Nederland stil. In Engeland scoorde hij onlangs nog twee grote hits, en zijn tweede album getiteld Now You're Gone - The Album ligt sinds kort in de winkels.

De titeltrack is het eerste nummer dat voorbij komt. 'Now You're Gone' is het bekende 'Boten Anna', maar dan met een nieuwe verstaanbare tekst. Hetzelfde geldt voor 'All I Ever Wanted'. Simpel scoren door het recyclen van je eigen tracks dus.

Daarna horen we een hele reeks tracks die zo verschrikkelijk veel op elkaar lijken dat het tot vervelens toe eentonig wordt. De melodietjes zijn vrolijk, blijven lekker in je hoofd hangen maar het zijn net kopieën van elkaar. Hetzelfde geldt voor de gebruikte percussie. Ook de teksten zijn niet om naar huis toe te schrijven. Een groot deel zou zo gebruikt kunnen worden door Jan Smit en consorten. Zomaar een aantal willekeurige (vertaalde) passages: "Ik wacht hier bij de telefoon, met je foto's aan de muur", "Ik ben gezegend dat zo'n knap iemand als jij van mij houdt" en "Ik weet niet hoe, ik weet niet waarom maar jij bent mijn engel in de nacht".

'Bass Creator' is eindelijk een nummer waarbij we wat anders horen. De harde beats, vette sounds en een flink tempo zorgen ervoor dat er nog ergens een beetje hoop voor Basshunter is. Maar helaas: die hoop wordt snel de grond ingeboord, op het moment dat de zang er in komt. De laatste track van de cd is een beroerd aftreksel van 'Bass Creator', waar dezelfde sounds in verwerkt zitten.

Alsof het allemaal nog niet genoeg is krijgen we ook nog eens vier bonustracks cadeau. Naast de inmiddels al grijsgedraaide 'Boten Anna' en zijn tweede hitsingle 'Dota' krijgen we ook nog eens twee edits van de eerste twee album tracks, gemixed door Fonzerelli. Deze edits zijn een compleet andere stijl dan de rest van het album, waardoor het nogal uit de toon valt.

Now You're Gone - The Album is een cd die je het beste in de winkel kunt laten liggen. Het is een inspiratieloos geheel, dat klinkt alsof het in een maandje in elkaar geplakt is. Gezien zijn recente hits zit het commercieel bij Basshunter wel goed. Vanuit muzikaal oogpunt gezien is het echter om te janken zo slecht.

Label: Warner Music Releasedatum: augustus 2008