DVD: Noise

Lars (detulp050)
Iedereen kent het wel: je ligt lekker te relaxen, misschien zelfs even lichtjes te doezelen tot dat je opeens wakker schrikt: een pneumatische boor of een gillend autoalarm. Je bent klaarwakker en hebt geen mogelijkheid om van het geluid af te komen. Sowieso valt het niet mee om een plek te vinden waar je alleen nog het geluid van de stilte hoort. Misschien ergens op de Drentse hei of in een afgelegen duinpan op een waddeneiland, maar echte stilte is zeldzaam. In de komedie Noise zien we wat ongewenst lawaai kan doen met mensen. De film is sinds kort verkrijgbaar op dvd.

David Owen (Tim Robbins) is erg gesteld op zijn rust en kalmte. Zijn vrouw speelt prachtige klassieke muziek en hij kan erg genieten van een goed boek. Jammer genoeg heeft David ooit besloten te verhuizen naar een appartement in de Big Apple; nou niet echt de beste plek voor de liefhebbers van rust. David begint zich namelijk steeds meer te ergeren aan alle ongewenste geluiden die tot in zijn huis te horen zijn en besluit er wat tegen te doen. In eerste instantie spreekt hij mensen aan op de overlast van het autoalarm dat afgaat, maar als dat niet werkt neemt hij het heft in eigen handen. Als een dief in de nacht besluipt hij loeiende auto's, trekt de accukabels kapot en neemt wraak door banden lek te steken en de auto te bekladden. Het duurt dan ook niet lang voordat de politie lucht krijgt van de activiteiten van David en hij komt aardig de problemen. Als ook zijn vrouw door begint te krijgen dat de vernielingen het werk van haar man zijn, staat ook nog eens het huwelijk van David op de tocht. De kruistocht tegen het lawaai zou het hele leven van David wel eens overhoop kunnen gooien, zeker als de burgemeester (William Hurt) er alles aan doet om hem het leven zuur te maken.

Normaal heb je eigenlijk weinig sympathie met mensen die de wet overtreden. Inbrekers, moordenaars en belastingontduikers zijn nou niet echt de helden van de moderne cinema. Toch wekt de (anti)held van Noise sympathie op. Waarschijnlijk omdat iedereen wel een stukje irritatie herkent in de lawaaikwelling die David moet ondergaan. Daarnaast is David niet de standaard vandaal; met een keurige baan, net pak en dito kapsel vertegenwoordigt hij eerder het prototype ideale schoonzoon bij wie gewoon iets is geknapt. Toch blijf je je als kijker een beetje verzetten tegen het ogenschijnlijk onschuldige geweld dat David gebruikt tegen de auto's die zijn leven vergallen. Het levert een bijzonder dilemma op. Jammer genoeg wordt het thema niet helemaal doorgetrokken in de film; waar Noise in het begin nog een flink tempo kent, daar zakt het later allemaal wat in. Zeker als David een relatie begint met een jonge vrouw lijkt het wel alsof we plots in een ander verhaal zijn belandt.

Alhoewel Noise op sommige momenten best grappig is, is het moeilijk om de film echt als komedie te bestempelen. Daarvoor zien we net iets te veel drama voorbij komen en te weinig echt grappige situaties. Ondanks dat het verhaal soms wat afdwaalt, is deze door een speelse cinematografie, sterk acteerwerk en een merkwaardig 'Robin Hood gevoel' toch best de moeite waard.

Label: Dutch Filmworks Releasedatum: 22 augustus 2008 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's: n.v.t.