CD: Calexico - Carried To Dust

Joost Melis (Pink_Floyd)
32°40′42″N, 115°29′53″W. De coördinaten van het grensstadje Calexico in Californië verraden al vrij veel over de invloeden van de gelijknamige band. Maar geheel recht doet het niet aan de groep. De stadsnaam mag een leuke verdeelsleutel van Californië en Mexico zijn, toch strekken de zuidwestelijke invloeden van de VS zich verder uit in de muziek van Calexico. Steunpilaren Joey Burns en John Convertino zoeken verder dan de Californian Deserts en betrekken sferen uit Arizona, Texas en Utah bij hun composities. Hoe meer zand, des te meer Calexico.

Calexico behaalde hun grootste faam de laatste jaren met hun prachtplaat Feast of Wire alsmede met hun samenwerking met Iron & Wine (In The Reins). De bezetting die garant stond voor de schoonheid op Feast Of Wire zorgt ook hier weer voor de verdere invulling. Maar ook artiesten als Sam Beam (Iron & Wine), Douglas McCombs (Tortoise) en Pieta Brown verleenden hun diensten aan deze plaat.

De tijdbalk van Calexico laat een verschuiving zien van veelal instrumentale composities, onderdelen en soundscapes richting singer-songwriterschap. Carried To Dust is een geluidsdrager bijna volledig gevuld met echte liedjes, maar dan op karakteristieke Burns en Convertino wijze. Zo wordt er tweetalig gezongen op het album (Spaans en Engels) en wordt mariachi ('Inspiración' en 'El Gatillo') afgewisseld met stoffige woestijnindie ('Slowness' en 'Bend To The Road') die zo onder een Western geschoven kan worden.

Opener 'Victor Jara's Hands' is een betoverende mix van subtiele akoestische gitaar, steelgitaar, blazers, Engelstalige, Spaanstalige en samenzang. Het "Lee-o-lee-o-hee"-koortje brengt zelfs een Afrikaans tintje aan het nummer. Met 'Two Silver Trees' waan je qua intro even in de bamboetuinen van Japan maar al gauw verschuift het spectrum naar een uitgestorven ghosttown in de Arizona Desert. Ook 'The News About William' heeft iets "smalltown USA-achtigs". Bondig en stemmige snaren zouden een bloedrode zonsondergang over de heuvels van Californië prachtig kunnen begeleiden. 'Writer's Minor Holiday' en 'Man Made Lake' verbeelden de daaropvolgende schemering waarin de duistere kant van Calexico opdoemt aan de horizon. Laatstgenoemde weet wonderschone sereniteit met imposante melancholiek te combineren en is één van de hoogtepunten van de plaat. Eigenlijk is heel Carried To Dust, die een keur aan stijlen en sfeerschepping perfect samensmelt, een hoogtepunt!

Label: Quarterstick Records Datum: Augustus 2008 Waardering: