DVD: Impulse

Joris (Scylla)
Soms krijg je als recensent van die films op de deurmat waar je nog nooit van hebt gehoord. De namen die op de hoes vermeld staan doen evenmin een belletje rinkelen. De mooie blondine op de voorkant haalt je echter toch over het schijfje snel in de dvd-speler te stoppen. Gedurende de film lijkt het alsof regisseur en schrijver Charles Kanganis liever een porno-film had willen maken. Het erotisch getinte Impulse bevat in elk geval alle ingrediënten: een slecht verhaal, slecht acteerwerk, slecht camerawerk. En een bijzonder aantrekkelijke vrouw die niet vies is van een potje batsen.

Willa Ford is de dame in kwestie, die in de film Claire Dennison speelt. Willa Ford is in de Verenigde Staten vooral bekend van Dancing With the Stars, een aantal slecht verkopende popsingles, en wat reclamewerk. Haar uiterlijk heeft ze wel mee, waarvoor ze een plaatsje in een film heeft weten te bemachtigen. Ze is een jonge, wulpse marketing medewerker die te lijden heeft onder het saaie seksleven wat ze met haar twintig jaar oudere man heeft. Angus Macfadyen is Jonathan Dennison, Claire’s man, die genoegen haalt uit zijn werk en koken. Wat seks betreft loopt het allemaal niet zo lekker en Claire fantaseert dat het wel opwindend zou zijn als haar man zich zou vermommen als iemand anders en haar op haar werkreizen gezelschap komt houden. Wanneer ze in een hotelbar dan ook ene Roberto tegen komt, die toch wel een aardige gelijkenis met haar man vertoond, sleurt ze deze mee naar de hotelkamer. Na nog een stomende date komt ze erachter dat het manlief toch echt niet is, nee, het is de dubbelganger van haar man. Een dubbelganger die ook nog eens een manipulatieve psychopaat blijkt te zijn en niet van plan is de sexy Claire met rust te laten.

In de inleiding is al gezegd dat je deze film niet voor het acteer of camerawerk hoeft te doen. Sommige shots zijn echt bedroevend en de belichting komt goedkoop over. De chemie tussen vrouwlief Claire en manlief Jonathan ontbreekt volledig, hoe kunnen deze twee in godsnaam een liefhebbend echtpaar vormen wanneer de twee met elkaar omgaan alsof ze elkaar net bij de tramhalte hebben ontmoet. Maar gelukkig is er nog veel meer om je als criticus over op te winden. Waar slaat het plot op? Hoe is het mogelijk dat Claire een dubbelganger voor haar man houdt? Het kan niet anders dat de schrijver zich deze problemen heeft bedacht, maar er voor het gemak maar gewoon even aan voorbij is gegaan om zijn bij voorbaat al rammelende script zo snel mogelijk van A via B naar C te laten verlopen.

Want enige diepgang hoeft inderdaad niet gezocht te worden. Wat dan wel? Naakt. En dan het liefst dat van het onfunctionele soort. Claire mag er wezen, maar ook het erotische aan deze film valt tegen. Men gaat in Impulse dan wel bovengemiddeld uit de kleren, opwindend wordt het allemaal niet. Komt er nog eens bij dat er voor de vrouwelijke kijkers al helemaal bar weinig te beleven is: Angus Macfadyen ziet er uit zoals zijn naam klinkt.

Gelukkig heb je af en toe wel eens zin in een slechte film. Daarvoor leent Impulse zich uitermate goed. Gelukkig hebben ze voor dit soort films een speciale bak bij de platenwinkel. En gelukkig staan er nog wat trailers op het schijfje om je na het veel te kitscherige, om niet te zeggen voorspelbare, einde van deze film nog een beetje op te vrolijken.

Label: Sonny Pictures H.E. Releasedatum: Augustus 2008
Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: n.v.t