Boek: Heather Terrell - De cartograaf

Cindy
Wanneer Mara Coyne, een kunsthistorica uit New York, wordt gebeld door één van de invloedrijkste mannen uit haar vakgebied, twijfelt ze geen seconde om zijn opdracht aan te nemen. Ze moet een gestolen kaart zien te achterhalen, die gestolen is van een opgraving in Xián, China. De betreffende kaart zou onthullen dat de Chinezen in de 15e eeuw veel meer wisten over de wereld dan tot op heden wordt aangenomen. De kaart is gemaakt door Ma Zhi, een eunuchbroeder met de gave om vaarroutes in kaart te brengen. Helaas is de nieuwe keizer van China niet blij met zijn bevindingen en moeten alle kaarten vernietigd worden. Ma Zhi is echter opgedragen, door de laatste admiraal waaronder hij gevaren heeft, om toch een wereldkaart te maken en deze naar het westen te smokkelen. Eeuwen later zal deze kaart gevonden worden naast zijn dode lichaam door Ben Coleman, die de opgraving in Xián leidt, en van wie de kaart nog dezelfde nacht gestolen wordt.

Parallel
In het boek lopen het heden en de 15e eeuw over de verschillende hoofdstukken door elkaar heen. Terwijl Mara op zoek is naar de kaartendief, lees je hoe Ma Zhi de kaart maakt en uit China probeert te smokkelen. Ook een verhaallijn van Antiono, die mee heeft gevaren onder het gezag van Vasco da Gama wordt beschreven. Deze hoofdstukjes zijn echter zo kort, dat je maar moeilijk feeling krijgt met de Portugees en het duurt even voordat het duidelijk is waarom deze persoon überhaupt in het boek voor komt.

Tussen feit en fictie
Sowieso zijn de hoofdstukken allemaal aan de korte kant, wat bij sommige boeken juist alleen maar leidt naar een versnelling van de opgebouwde spanning, maar bij De cartograaf weet schrijfster Heather Terrell geen spanning op te bouwen voor het einde van een hoofdstuk, waardoor het boek minder prettig leest. Ook de schrijfstijl is niet al te fantasierijk en is hier en daar meer een opsomming van wat er gebeurt dan dat het prikkelend geschreven is. Hoewel het lettertype van het boek mooi is afgestemd op de algehele look, leest deze in combinatie met het papier waarop het gedrukt is ook niet prettig. Het boek heeft een spannend, interessant en boeiend thema en het is te waarderen dat Terrell werkelijke feiten in haar fictie verweven heeft. Ook is het een goede opzet geweest dat het verhaal van de kaart door het boek heen meer samen komt: hoe dichter Mara bij de kaart komt, hoe verder Ma Zhi met de kaart is, om uiteindelijk samen tot een ontknoping te komen. De cartograaf had een stuk spannender kunnen zijn dan het uiteindelijk geworden is, maar is door het interessante thema toch de moeite van het lezen waard.

Uitgever: De Fontein ISBN: 9789026124723 Pagina's: 240