Boek: Daniel Clay - Gebroken

Chantal (rocha01)
IJdelheid ten top, dat is wat je denkt als je de informatie op de achterkant van dit boek leest. De auteur, Daniel Clay, wil blijkbaar niet zijn echte leeftijd vermelden en meldt niet meer dan dat hij in de dertig is. Vreemd dat dit het eerste ding is dat je opvalt als je een boek in handen krijgt. Het zal wel te maken hebben met het feit dat het meer iets voor vrouwen is dan voor mannen: je leeftijd verhullen. Het mag verder de pret niet drukken, en het verhaal evenmin. Gebroken is een indrukwekkend stukje werk van deze debutant in het schrijversvak. Niet in de laatste plaats door de wijze beschrijvingen van het hoofdkarakter in het verhaal, Skunk. Lees en lach, huiver, huil en voel mee.

Waterval aan gebeurtenissen
Skunk Cunningham is een 11-jarig meisje dat samen met haar vader Archie, haar broer Jed en hun au-pair Cerys het leven probeert op te pakken na het plotselinge vertrek van haar moeder. Ze wonen in een doorsnee buurt, maar wel met de nodige vreemde buurtbewoners. Zo zijn er de Buckleys, wiens zoon de bijnaam 'Gebroken' krijgt als hij na een beschuldiging van verkrachting en een mishandeling geestelijk totaal in de war raakt - Buckley is 'Gebroken', zo stelt Skunk. Oorzaak van de problemen van Buckley moeten worden gezocht bij de familie Oswald. Een vader en vijf dochters, allen nogal ordinair en grof. Ze weten de buurt behoorlijk te terroriseren. Zij zorgen voor opwinding in de wijk door valse beschuldigingen, mishandelingen en zelfs verdwijningen.

Het hele boek wordt verteld vanuit de personage van Skunk. Ze vertelt haar levensverhaal, haar belevenissen, maar dan wel vanuit het coma waarin zij ligt. Het hele boek door blijf je je afvragen hoe zij in coma is geraakt. Dit is een heel aparte gewaarwording en blijft als een groot vraagteken in je hoofd hangen. Het beheerst je vanaf de eerste tot de laatste bladzijde.

Het is ondoenlijk in deze review te vertellen wat er allemaal in het boek gebeurt. Het verhaal is een constante waterval van gebeurtenissen die zich niet laten samenvatten in enkele zinnen. Dit is waarschijnlijk ook de wijze waarop Clay het heeft willen neerzetten: door de vele wendingen, die op het eerste gezicht niets met elkaar te maken lijken te hebben, is het moeilijk het boek weg te leggen. Alsof je in een doolhof zit en bij elke hoek gewoonweg móet kijken wat er om de hoek gebeurt.

Debuut
Clay heeft een behoorlijk indrukwekkend debuut afgegeven. De wijze van vertellen is vrij uniek. Het boek kent een afwisseling tussen schuin gedrukte en normale tekst. De schuin gedrukte gedeeltes zijn de stukken waar Skunk vanuit haar coma tot de lezer spreekt. De stukken tekst daartussen verhalen in de derde persoon. Deze afwisseling is even wennen, maar na enkele bladzijden zit je helemaal in het verhaal. Doordat er enorm veel gebeurt en veel wordt verteld, moet je wel blijven opletten. De continue stroom aan verhaallijnen vereisen aandacht en concentratie. Toch voelt dit niet zwaar aan, je leest redelijk snel door het boek heen.

Op het eerste gezicht lijken de verhaallijnen ook op zichzelf te staan, zoals al eerder in deze review even ter sprake kwam. Toch blijkt uiteindelijk dat ze allemaal wel degelijk samenkomen en tot een mooi slot leiden. Clay weet de karakters goed vorm te geven, je krijgt als lezer werkelijk een beeld van de gezinnen. Het verhaal komt hiermee tot leven. Er kan niet anders dan gezegd worden dat Gebroken een succesvol debuut is voor Daniel Clay. Daar gaan we vast nog meer van horen.

Uitgever: De Kern ISBN: 9789032511234 Pagina's: 269